II PERANGAI ORANG KITA SUKA CAKAP BESAR BERJUTA-JUTA ...TEMBERANG... The Sabah Insider Online ....


OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
Monday November  07/2016
SEMALAM saya makan di kedai india dekat rumah sendirian sekitar jam 7:30 malam dan di meja sebelah ada tiga orang sembang projek juta-juta  suara agak keras. demi allah itulah kenyataan! 
Salah seorang asyik memandang saya seolah memperdengarkan cerita juta-juta  kepada saya dan saya jadi muak mendengarnya.
Tak lama kemudian yang seorang pindah ke meja saya dan ajak saya cerita disangkanya saya ini budak jalanan dan mula bertanya macam-macam .
Pertama dia tanya nama dan katanya seolah pernah jumpa dan saya kata untuk apa perlu tahu nama saya dan yang saya pertama kali makan di sana.
" jangan ganggu saya makan dan saya ada laki dan baik kau beredar sebelum saya panggil laki saya" terus lelaki itu lari.
Saya tak suka caranya tunjuk lagak tembirang tak bersopan dan cerita juta-juta  itulah melayu tunjuk lagak memikat hakikat kosong dan tembirang macam samseng.
Yang di sekitar mendengar dan semua memandang dan sesudah itu saya tinggalkan kesan makanpun tak selesa kerana diganggu.


No comments:

Post a Comment