PIHAK KERAJAAN HARUS ADAKAN KEMPEN AJAK ORANG RAMAI MAKAN TELUR KURA-KURA

OLEH: SHAIMON S JUMADI

KERAJAAN HARUS TUKAR SISTEM......Kerajaan harus mengadakan kempen Makan Telur Kura-Kura mengtgantikan makan telur penyu

PIHAK kerajaan harus menyedari hakihat yang sebenar kalau orang makan atau menjual telus penyu adalah menjadi satu kesalahan besar dibawah undang-undang Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997 diseksyen 41  yang boleh membawa hukuman penjara lima tahun dengan RM50,000 atau kedua-duanya sekali

BETUK RUPA ..... Telur Kura-kura sama rasa sama enaknya dengan Telur Penyu


Gara-gara orang ramai membeli 2 biji saja telor penyu tetapi hukuman yang dikenakan lima tahun penjara ini kalau dikatakan kerajaan kejam sesama manusia lojik juga tetapi demi menyelamatkan penyu-penyu di dasar laut agar tidak pupus ditelan zaman.

Apa kata kerajaan menukar system yang lebih teratur agar orang ramai yang tidak dimasukan penjara gara-gara makan atau membeli telur penyu elok kerajaan menukar gentian makanan larang jadi makanan tidak terlarang.

Contohnya desak dan paksa orang ramai supaya makan telur kura-kura buat undang-undang sesiapa antara mereka tidak makan telur kura-kura buat Enakmen dibawah Pemakanan Telur Kura-Kura 2016 Seksyen 41 boleh didenda RM50,000 penjara 3 tahun jika mereka degil atau enggan memakan telur kura-kura.

Saya fikir kempen secara terbuka dengan kerjasama dengan pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) sudah tentu kempen berkenaan dapat sambutan daripada penduduk setempat.

Dengan slogan “MARI KITA MAKAN TELUR KURA-KURA” sesiap tadak makan akan dikenakan tindakan undang-undang berat selain denda RM50,000 sebatan rotan 10 kali mereka mesti makam telur kura-kura.


Fikirkan  lah demi menjamin keselamatan penyu-penyu dilaut ayuh kita makan telur kura-kura ayoh bangkit rakyat Sabah marilah sama-sama kita makan telur kura-kura menggantikan makan telur penyu.

No comments:

Post a Comment