KESIHAN ORANG SABAH PEMIMPIN MALAYA KAYA RAYA



( dulu sama sekarang singapura terkaya no:3 dunia)

KARYA: ISMAILY BUNGSU
 
SAYA seorang tua yang diam di gua batu dan lama di bukit siguntang lahir zaman parameswara mendapatkan temasik.

Masih ingat Hang Nadim yang dibunuh oleh Raja melayu kesan Nadim bijak sangat kala singapura dilanggar todak dan kata orang di sini sesiapa saja yang dibijak di Malaysia biasa dibinasakan atau dibunuh fitnah hingga terpenjara.

Kalau tidak terpenjara mereka upah samseng dan bunuh lalu disemen dibuang di sungai dan begitulah yang saya dengar di negara yang banyak taukenya bernama Malaysia negara cincailah.

Seorang tua yang baru saja melihat sekitar merasa hairan singapura yang tidak punya apa-apa, malah sebiji sawit tak punya, tembaga emas tiada, balak juga tiada dan yang ada hanya tanah datar tanpa pelanduk, kijang dan yang ada hanyalah hutan batu. faham hutan batu?

Ikut hukum Singapura sepatutnya TERMISKIN sekali banding Sabah, Sarawak sebab Singapura tidak punya apa-apa selain otak Cina yang bijak mengurus negara.

Sekarang Singapura negara no tiga terkaya di dunia dan apa saja pemimpin mereka lakukan hingga demikian kaya dan bandarnya bersih di sana tiada rasuah tipu daya.

Kenapa ya? Di Malaysia terutama Sabah dan Sarawak ada getah, sawit, tembaga, balak, hutan pelbagai ada. di bawah bumi dasar laut ada emas hitam negeri terkaya tetapi rakyatnya pula TERMISKIN NO SATU di Malaysia. Beruk siamang hutan hutan ketawa bahak2.

Kesihan orang Sabah, pemimpin UMNO Malaya kaya dan pemimpin UMNO/BN Sabah juga kaya dan rakyat termiskin. Apa MUSA AMAN buat bha sama kita ini?