SANDAKAN AKAN DITIMPA BALA MALAPETAKAN SEBAB KAKI TANGAN MPS BUNUH KUCING-KUCING?

Monday April 25/2016

OLEH: ISMAILY BUNGSU
www.sabahinsider14.blogspot.com

PASTINYA mereka yang terlibat membunuh kucing akan ditimpa bala


ARWAH  ibu dan ayah saya selalu pesan agar kasih sama haiwan bernama kucing. Katanya lagi kucing haiwan kesukaan dan kesayangan nabi. Kesannya kami adik beradik kasih sangat akan kucing.

Kakak saya selalu kutip kucing yang sakit di jalanan dan sekitar 12 ekor tinggal di rumahnya di sembulan, sementara adik saya/datin raisah pelihara sekitar 30 ekor kucing jenis mahal beribu ringgit harganya seekor harganya.

Saya pula sempat pelihara seekor dua di rumah dan memang amat sayang sayang. Kala malam selalu melompat ke katil dan pandai mengurut dan bila saya menulis ia akan mengesel-gesel kan tubuhnya ke kaki saya tanda kasihnya terhadap saya.

Biar saya lapar asal kucing saya makan duluan dan setiap bangun pagi akan saya sediakan makanannya duluan banding saya sarapan dan kucing saya tahu di mana tempat berak dan kencing dan tidak menyusahkan. 

Kekadang saya marah kucing saya kesan selalu mendahulu kaki saya melangkah dan terlanggar dan dia cukup mengerti bila saya marah dan pandai merajuk diam di bilik librari bawah katil tetapi bila saya panggil ia akan segera datang dan tidak susah memujuknya.

Bila saya mendengar kucing-kucing di perumahan di Sandakan siap ditangkap dan dibunuh oleh kaki tangan Majlis Perbandaran Sandakan (MPS)  dan saya terdiam tersentak dan geram serta marah.

Apakah mereka sudah hilang rasa timbang rasa? di mana hati nurani mereka yang membunuh? Sedih sangat kalau memang inilah sikap mereka.

Kucing rasanya tidak mengganggu dan tidak mengacau sesiapaun banding anjing yang mengiggit dan biasanya kucing hanya minta belas kasihan kita untuk dapatkan makanan buat isi perutnya yang lapar, lalu kenapa ditangkap dan dibunuh?

Jelas perbuatan itu satu penganiayaan kepada binatang namanya kucing yang menjadi kesayangan nabi.

Apakah yang membunuh itu orang Islam yang selalu terlibat dalam menganjurkan acara-acara agama?
Ingatlah, sesiapa yang menganiaya/membunuh kucing dengan sengaja akan ada pembalasan bakal diterima dan kalau memang benar, mohon diberhentikan dan kesihanilah kucing-kucing itu.

Allah melihat apa saja yang kita lakukan. Sama ada cepat atau lambat pasti ada balasannya sesiapa yang menganiaya haiwan terutama kucing kesayangan nabi.

Pastinya para pegawai yang terlibat membunuh kucing-kucing yang berkeliaran itu pastinya mereka bakal menerima bala menimpa sanak saudara mereka yang amat mengerikan dan dasyat.


No comments:

Post a Comment