PEMIMPIN SEMENANJUNG USAH PERMAINKAN ORANG SABAH DALAM AGIHAN JAWATAN TINGGI




Tuesday April 12./2016

( kasus lantikan pengarah Pendidikan Sabah)

OLEH: ISMAILY BUNGSU
www.sabahinsider14.blogspot.com

Puan Maimunah telahpun menduduki kerusi Timbalan Pengarah pendidikan Sabah beberapa tahun dan sesudah Datuk Jame Alip
bersara, maka seharusnya dialah yang menduduki kerusi Pengarah atau sekurang-kurangnya memangku bukan menanggung tugas.

Duduki kerusi pengarah dan menanggung tugas dua perkara berbeza dan menanggung tugas makna orang lain boleh duduki kerusi pengarah bila-bilapun kalau Malaya mahu.

Malaya sengaja provokasi dan kalau Sabahan tidak bising, maka siap mereka hantar yang asal Malaya bertugas di Sabah menduduki kerusi terpenting itu.

Iya, inilah caranya Malaya mempermainkan orang Sabah, makanya Sabahan harus bangkit dan pertahankan hak dan jangan dibiarkan sesukahati dibuli dan dibodoh-bodohkan.

Difahamkan Puan Maimunah Hj.Suhaibul Timbalan Pengarah JPN Sabah telah menerima surat perlantikan bukan sebagai Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah yang baharu tapi hanya penangunggan tugas pengarah sehingga jawatan itu diisi kemudian.

Apa maksudnya itu?
Bila Jame Alip bersara dan ramai yang mengucapkan tahniah sedang lantikan belum ada, cuma menanggung tugas sebagai pengarah dan sekadar menanggung tugas ucapan tahniah tidak timbul.

Biasanya Timbalan memangku sesuatu jawatan yang dikosongkan sebelum pihak berkenaan bermesyuarat dan meluluskan Timbalan duduki kerusi Pengarah.

Menteri yang berkenaan termasuk ketua setiausaha harus lebih mengutamakan Sabahan yang layak dan bukan menghantar orang luar yang sama sekali tidak tahu budaya di Sabah.

Bila Timbalan Pengarah yang ada menduduki kerusi Pengarah, maka yang di bawah semuanya berpeluang naik ke atas dan inilah kebaikannya, sebalik jika orang dari Malaya duduki kerusi itu, bakal tidak ada gerakan kenaikan pangkat jawatan di bawah.

Inilah yang kekadang menyebabkan kita di Sabah dianaktirikan dan jika Sabahan tidak mahu bersuara, maka jelasnya kepala sabahan kena injak-injak  dan suara tidak dihormat langsung.


No comments:

Post a Comment