CAJ PARKING MPS JADI BEBAN BESAR DAN MASALAH KEPADA PENGGUNA....KATA WONG


Wednesday April 20/2016

OLEH: KREW DAP &
SHAIMON S JUMADI
www.sabahinsider14.blogspot.com


 
SANDAKAN:- Mengenai caj parking (letak kereta) yang bakal dilaksanakan berkuatkuasa pada Mei ini oleh Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) yang telah menimbulkan kemarahan dan pelbagai reaksi di kalangan penduduk daerah Sandakan kerana satu beban besar yang ditanggung oleh pengguna khususnya pemilik kenderaan setempat.


Beliau berkata, caj letak kereta bandar satelit tidak perlu dilakukan apabila ramai yang masih terbeban dengan kenaikan harga barangan dan pendapatan masih rendah, sambil menambah bahawa beliau telah berkumpul sebanyak 10,279 tandatangan bertentangan dengan caj baru dijadualkan akan dikenakan pada bulan Mei.

Satelit bandar-bandar adalah Bandar Sibuga Jaya, Pekan Batu 8, Bandar Prima, Bandar Indah, Bandar Utama, Bandar Kim Fung / Liberty Parade, Bandar Pasar Raya, Bandar Labuk Jaya, Bandar Megah Jaya dan Bandar Tyng.

“Saya telah menulis dua surat kepada Presiden Majlis Perbandaran Sandakan untuk menangguhkan pelaksanaan tetapi ia seolah-olah bahawa mereka masih mahu memulakan pelaksanaan pada bulan Mei, "katanya di sini, sebelum Dewan Undangan Negeri diadakan di sini pada Isnin.

Wong berharap dengan memorandum menteri akan campur tangan untuk menyelesaikan perkara itu.


Menurut beliau, ramai penduduk dipaksa membelanjakan sekitar RM100 hingga RM200 sebulan, terutama yang tinggal di atas unit rumah kedai di mana mereka meletak kereta mereka di tempat letak kereta disediakan di bawah rumah mereka.

Tambahan pula, pekerja yang pejabatnya di bandar tidak mempunyai sebarang alternatif lain untuk meletak kereta selain daripada tempat letak kereta bercaj, kata Wong, sambil menambah bahawa caj letak kereta bertambah dari 70 sen hingga RM 5 setiap jam.

Hajiji berkata, beliau akan meneliti perkara itu yang ditentukan oleh Majlis Perbandaran Sandakan merancang untuk melaksanakan ke caj tempat letak kereta pada bulan Mei.

https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif


No comments:

Post a Comment