BAPA WARGA PAKISTAN ANAK MOHON JADI ANGGOTA PDRM LAYAK KAH

UNDANG-UNDANG MALAYSIA MUDAH DIPERLEKIHKAN ORANG WARGA ASING

OLEH: KARUDDIN ZAMAN
FOTO: JOHN CHARLES MITAH MIKAT
www.sabahinsider14.blogspot.com

 
KUALA LUMPUR:- Negara Malaysia adalah sebuah Negara yang pemurah tidak memilih bulu siapa saja boleh memilih perkerjaan  sebagai penjawat awam tidak kira kedudukan status  atau latar belakang mereka asal ada mykad dan sijil kelahiran terima saja tanpa memikirkan risikonya  dikemudian hari.

Sebagai contoh warga dari Pakistan di katakana telah memohon sebagai anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedangkan bapanya adalah pendatang asing boleh kah diterima menjadi anggota Polis di Negara ini.

Undang-Undang Malaysia terlalu diperlekihkan oleh orang-orang asing yang tinggal di Negara ini khususnya yang mempunyai MYkad mereka berminat untuk memohon kerjaya sebagai anggota Polis.

Ini baru Pakistan yang mempunyai Mykad belum  lagi  bangsa Bangladesh dan lain-lain warga asing 688.766 yang bakal diberikan kerakyatan status warga Negara Malaysia oleh kerajaan Malaysia pada masa terdekat ini seperti yang dinyatakan sendiri oleh Menteri Dalam Negeri (KDN) Datuk Ahmad Zahid Hamidi dalam  satu kenyataannya di media baru-baru ini.

Kalau begini nanti rakyat asing menjadi warga Negara Malaysia mendadak (mee segera)  lebih ramai menjadi tentera dan polis di Negara ini sebab  pengambilan anggota Polis dan Tentera  tidak ada penapisan yang teliti main geradak saja (hentam kreomo) asal ada mykad layak jadi polis dan tentera di Negara ini dengan mudah.

Ini bukan zaman pemerintahan British Pakistan dan Benggali banyak jadi polis Inspektor sebab dulu orang Malaya kurang yang berpendidikan maka tidak hairan kenapa Pakistan dan Benggali jadi polis asal boleh fasih bertutur bahasa inggeris dengan lancar mereka  layak jadi inspector polis  walaupun mereka warga Pakistan dan India.

Kalau benar apa yang kita lihat dalam gambar ini kiriman oleh John Charels Mitah Mikat ini bangsa Pakistan memohon jadi Polis dan kemudian diterimah memang susah Negara kita  sebabnya salah seorang menjadi anggota Polis kah atau Tentera mesti mereka berjiwa semangat satria bangsa Malaysia bukan berjiwa  Negara lain.

Naluri sanubari jiwa seseorang anggota polis dan tentera mesti jiwa dan berdarah Malaysia baru mereka layak jadi anggota keselamatan bukan yang ada MYkad yang diurus oleh kerajaan cara system mendadak merekapun layak jadi anggota keselamatan di Negara kita.



No comments:

Post a Comment