PROGRAM JELAJAH DS SHAFIE APDAL ANTI UMNO DITERUSKAN KESELURUH PELUSUK DAERA


OLEH: ISMAILY BUNGSU  (Sunday July 17/2016)

DUSUN/Kadazan, BajauIirranun, Murut, Rungus, Bugis Kedayan, Orang Sungai orang Paitan, juga Brunei termasuk orang putih orang hitam coklat dan kelabu, juga segala macam.

Umno, pbs, pbrs, upko, pkr dan amanah, usno baru termasuk ngo dan pelbagai serta tua muda, miskin kaya atau apa saja.

Yang nganggur atau pekerja kerajaan, suri rumah, remaja/pemuda harapan bangsa, yang pencen serta ibu-ibu  di rumah mari kita bersama, serentak seirama, sama kaki melangkah sambil di tangan kita ada panji2 dan bendera kecil meneriakkan suara sama "sirna penjenayah" bangkit kita tentang, kita lawan.

Kita bukan budakan dan kita bukan binatang jalang, bertahun-tahun kita sabar, bertahun-tahun kita diam dan bertahun2 kita akur dan sekarang kita tidak lagi seperti dulu bangun menanduk tendang terjang.

kita penerima anugerah termiskin, juga anugerah pendidikan asas paling tersorot dan nombor terbanyak memohon bantuan miskin dan ini cukup memalukan kita. Malu sangat!

Jalan raya di sekitar pekan dan kampung halaman anjing babi enggan lalui, monyet dan beruk di hutan ketawakan kita dan rupanya kita adalah angkatan gagap yang diberbodohkan oleh seorang pm yang korup terkenal serata dunia.

Malaysia cukup harum namanya sebagai negara korupsi dan indah di sebut negara jiran sebagai malingsia lenyap 2.6 billion bukan rupiah tapi disebut dollarnya.

Nah, begitulah hakikat yang harus kita terima yang punya gunung mantap, tanah seluas mata memandang, pulau yang cantik di dunia, pantai yang indah memutih, kaum pelbagai rukun dan damai meski beda agama dan budaya.

Tetapi sayang kalau dulu di zaman perikatan kita sampai di Subang kala ditanya asal mana dan disebut Sabah maka pasti dikata kita orang kaya dan kita bergaya ada tembirang sikit lagaknya.

Sekarang kalau ditanya tika sampai di KLIA maka lagi ditanya asal mana dan kala dijawab dari sabah, lalu mereka tanya lagi "kerjanya kilang mana" dan kita diam tunduk malu-malu kucing tapi itulah nyatanya.

Begitulah hakikat yang kita terima saudara-saudara ku dan kesannya kita yang kaya sumber asli, ada emas, ada tembaga, ada balak, tanah seluas mata memadang dan ada gunung tercantik tertinggi dan paling menarik gadis kadazan rungus yan



No comments:

Post a Comment