ISU MINTA DICERAIKAN WANITA MELAYU MALAYSIA PALING RAMAI 90 PERATUS KERANA BERMINAT BERKAHWIN DENGAN LELAKI BANGLADESH



ISU CERAI DAN POLIGAMI
"RASA MAHU MATI SUDAH NI! AJARI AKU UNTUK REDHA."

www//:  sabahinsider14.blogspot.com
Friday July 22/2016

MESEJ ringkas daripada seorang rakan pagi-pagi buta. Sibuk memikirkan soalan dia, sehingga dompet saya pun tertinggal di rumah ðŸ˜‚

Entah kenapa sejak kebelakangan ini saya seperti menjadi seorang kaunselor tidak bertauliah. Kata kawan-kawan, saya kelihatan 'cool' dan lebih redha apabila dilanda ujian atau musibah. Saya belum juga sampai ke tahap redha yang sebenar-benarnya.

Cuma, apabila menghadapi satu-satu perkara saya sering memujuk dan berbicara dengan hati sendiri.
Perjalanan hidup saya tidak seindah puteri raja.

Dalam usia muda, banyak perkara yang telah saya lalui, dan saya belajar daripadanya.

Berbalik kepada mesej rakan itu tadi, dia sebenarnya dalam proses cerai dengan suami yang dikahwini baru dua tahun.

Kehadiran orang ketiga dan enggan berpoligami menjadi asbabnya. Dia sangat tertekan dengan keadaan.

Jadi, bagaimana untuk redha? "Kita tidak akan mampu redha jika tidak meletakkan kebergantungan sepenuhnya kepada Allah." Itu bukan jawapan saya. Itu adalah jawapan daripada 'Guru Jiwa' saya yang saya pegang sehingga hari ini.

Allah itu lebih daripada cukup. Tidak ada satu apapun di langit dan di bumi yang boleh menggantikannya, termasuk kasih sayang manusia.

Kalau kita kehilangan semua manusia di dunia inipun, kasih sayang Allah cukup untuk menggantikan semuanya.

Rasa mahu mati sebab akan berpisah? Berpisah itu pilihan. Kamu yang memilihnya, maka bersedialah menerima apapun kesan daripadanya. Tidak ada siapa-siapa menyuruh untuk berpisah. Jika itu pilihan muktamad, sebelum ini pun kamu hidup tanpa dia. Matikah? Tidak, bukan?

Sedih itu normal. Kita ini bukan robot. Tentang kehadiran orang ketiga itu saya ulas kemudian, sebab isu ini agak sensitif.

Bertemu di bahagian II."Kita merancang, namun Allah telah jauh terlebih dahulu merancang."

SALAM JUMAAT

ULASAN  EDITOR (MEDIA PORTAL THE SABAH INSIDER ONLINE)

Merikut rekod rasmi di Jabatan  Agama Islam Selangor (JAIS) menunjukan angkah paling tinggi kes penceraian di kalangan pasangan orang-orang Islam.

Pertama di kalangan wanita-wanita Islam yang sudah berumur antara 40 tahun keatas yang sudah mempunyai  anak ramai 97 peratus mereka memohon fasyak pencerian terhadap suami-suami mereka.

Punca penceraian itu factor utama 90 peratus perempuan-perempuan Melayu yang berumur lingkungan 40 an keastas meminta diceraikan  oleh suami-suami mereka kerana semata-mata mereka ingin berkahwin dengan lelaki Bangladesh yang terlalu ramai tinggal di Negara ini menjadi pujaan hati ramai di kalangan wanita-wanita Melayu.

Sekarang lelaki bangla jadi rebutan terhadap wanita-wanita Melayu mereka rela dan sanggup meninggalkan  suami dan ramai anak-anak mereka kerana ingin berkahwin dengan lelaki Bangla.

Soal badan lelaki bangla yang berbau hapak dan bau tengik bagi wanita Melayu yang tergila-gilakan  sangat lelaki bangla mereka tak ambil kisah soal bau yang penting cinta sama cinta itulah hakikat sebenarnya kaum wanita Melayu masa kini.



No comments:

Post a Comment