IBU TUNGGAL MISKIN MEMERLUKAN BANTUAN KEWANGAN PAKAIAN DAN MAKANAN




Oleh: JULIUS  WONG EDAN (Tuaran)
Foto: Popo Rina
www:sabahinsider14.blogspot.com
Wednesday July 20/2016

 
KOTA KINABALU:- Seorang ibu tunggal umur 37 yang dikenali sebagai Singkit binti Kamat nombor kad pengenalan (Mykad) No: 791202-12-5666 kini tinggal disebuah pondok (sulap) buruk  disebelah hutan Taman  Hartamas Telipok.

Singkit yang mempunyai seorang anak 3 tahun telah tersisih dari masyarakat tiada sesiapa yang memperdulikan tentang nasibnya hidup atau mati tiada sesiapa yang anbil tahu.

Dalam pengharungi keperitan  kehidupan seharian Singkit amat memerlukan  bantuan kewangan dari orang ramai dan juga pakaian serta makanan untuk keperluan harian.


Menurut Popo Rina bukan nama sebenar yang mengepos gambar  ke wartawan portal  The Sabah Insider.net ini melalui Facebooknya  Singkit di katakana pernah membuat permohonan bantuan penjagaan anak namun permohonannya  ditolak  Jabatan Kebajikan Masyarakat  Kota Kinabalu dengan  pelbagai alasan Singkit tidak layak memohon bantuan tersebut.

Disebabkan terlalu susah dalam mengharungi kehidupan seharian kata Popo Rina Singkit terpaksa meminta sedekat pada orang ramai di sekitar bandaraya Kota Kinabalu.

“Saya amat terkilan kenapa kerajaan Malaysia terlalu ambil  berat terhadap nasib malang yang menimpa Indonesia, Somalia-Afrika- Bosnia-Pakistan dan Kemboja di mana rakyat mereka telah ditimpa bencana kerajaan Malaysia berjuta-juta ringgit mengukitip  derma diseluruh Negara kerana ingin membantu  mereka akan tetapi rakyat  sendiri baru dua orang kerajaan UMNO/BN susah sangat untuk menghulurkan bantuan kewangan kah atau bantuan pakaian dan juga makanan.

Rakyat sendiri biar jadi pengemis di tempat sendiri  tidak diambil kisah sangat oleh para  pemimpin UMNO/BN  tapi masalah orang para pemimpin Negara dalam keadaan kelam kabut  mahu membantu nasib  mereka.

Masyarakat Sabah dan Semenanjung terlalu kejam dengan sesama bangsanya  walaupun Singkit dalam miskin tegar tiada sesiapa yang ambil peduli di manakah dasar peri kamanusian orang Malaysia terhadap anak bangsanya  sendiri.

Kata Popo lagi orang ramai yang simpati dan ingin menghulurkan sedikit bantuan kewangan kepada Singkit  boleh memasukan dana tersebut terus-meneruska ke akaun Singkit binti Kamat nombor akaun bank:  12100-41-00024771-7.


Anda yang ingin membantu Singkit boleh menghubungi talain H/P: 013-8839329 hubungi Puan Amy.

Bagi mereka yang ingin menghulurkan bantuan berupa makanan  dan pakaian ada boleh datang sendiri ke pondok Singkit terletak  dihutan sebelah Taman Hartamas Telipok dekat sini.





No comments:

Post a Comment