DIRAMALKAN PILIHANRAYA UMUM NEGERI (PRUN) SABAH TAHUN IN ATAU TAHUN DEPAN

Oleh:Evangeline Soraya Kigis
Monday July 18/2016

1.SEMEMANGNYA Parti Melayu(UMNO) di Sabah berprinsipkan "kacang lupakan kulit" dan langsung tidak mengenal budi pengorbanan orang yang membantunya semasa dalam laluan sukar.

2.Datuk Yong Teck Lee dan Chong Kah Kiat adalah pemimpin Cina yang bertanggungjawab membantu Barisan Nasional Sabah sehinggakan kerajaan PBS tumbang.

3.Datuk Lajim Hj.Okin telah berkorban meninggalkan PBS namunpun beliau berkedudukan selesa dalam sap barisan kepimpinan PBS ketika itu adalah individu yang bertanggungjawab UMNO dapat memerintah Sabah pada tahun 1994.

3.Kebanyakan pemimpin kanan USNO tidak dilayan dengan dan diberi tempat dengan kewajaran dalam kerajaan pimpinan Musa.

4.Mereka sudah tidak bersama arus Barisan Nasional bukan kerana mereka menderhaka kepada kerajaan, hanya tidak sehaluan dengan ketua menteri Sabah semasa.

5.PRU Sabah dijangka hujung tahun atau awal tahun 2017 selepas tambahan 13 kursi DUN Sabah akan akan dibentang dewan Undangan negeri pada Ogos dan diendos di Dewan Rakyat pada November tahun ini.

6.Barisan Nasional Sabah perlu menukar pemimpin baru terutama Musa Aman kerana menjadi liabiliti UMNO mempunyi banyak musuh politik selain nama nama di atas yang terbaru Shafie Apdal.
Politik berpaksikan pada asumsi dan persepsi walaupun beliau tidak didapati tidak bersalah dalam semua tuduhan yang terbaru konon menyimpan wang di Swiss Bank ratusan juta.

7.Bagi KDMR perlu memilih pemimpin baru@Hougaun Siau yang lebih dinamik dan boleh dipercayai bukan hanya dikalangan KDMR pada khasnya rakyat sama pada amnya.KDM tidak ketandusan pemimpin yang layak mengganti TS Pairin diantara Dr.Jeffrey dan Wilfred Bumburing adalah figur yang layak menjadi pengemudi KDMR supaya penyertaan suku ini dalam arus perdana politik tanah air.

8.Bukan sekadar melukut di tepi gantang dan hanya dipergunakan memantapkan UMNO Sabah sehinggakan suku KDMR "makan hati berulam jantung".

9.Mereka adalah suku yang terbesar di Sabah dan bermakna kuasa tawar menawar politiknyapun kuat.....pergunakanlah kedudukan istimewa ini.

10.Dalam masa tujuh bulan dari sekarang adalah terlalu singkat membuat persediaan hadapi PRN Sabah.Kalau bukan kita siapa lagi....Kalau bukan sekarang bila lagi.



No comments:

Post a Comment