BUDAYA ORANG SABAH SALING HORMAT-MENGHORMATI BANGSA-AGAMA DAN BUDAYA MASING-MASING



OLEH: JUMASS (SSJ)
Tuesday July 19/2016

AKRABNYA....PADRI dan Ustazah berpegang tangan sewaktu hendak melinta di jalan raya

SABAH sebuah negeri yang paling unik dibandingkan  di negeri-negeri yang ada di Malaysia ini dari aspek pergaulan hidup seharian rakyathnya.

Sabah mempunyai  32 etnik (suku bangsa) berbilang kaum   anutan pegangan agama yang berlainan selain Islam Kristian Hindu dan Buddha hidup  dalam harmoni bersatu padu boleh duduk semeja makan dan minum bersama Kadazan-Murut-Dusun dan juga Cina.

Ini jelas dimana seorang Padri Gereja  berpegang tangan dengan seorang Ustazah ketika hendak melintas jalan  kelihatan  begitu akrab sekali hubungan padri dan Ustazah hanya di Sabah saja terdapat jalinan mesra sebegini rupa  lain bangsa lain agama lain budaya tetapi di Sabah boleh bersatu amalan sebegini memang sudah jadi turun menurun  dari nenek moyang kita sehingga ke generasi hari ini terus diamalkan.

Mungkin juga factor kahwin campor seperti Kadazan-Dusun-Murut dan Cina berkahwin  dengan orang-orang Melayu/Bumiputera Islam di sinilah bermulanya timbul  bibit-bibit benih jiwa murni dan nurani yang tersemat dihati para penduduk Sabah yang berbilang kaum.

HARMONI....berkunjung berhari raya adalah amalan mulia demi menjamin siratulrami  antara satu sama lain seperti yang dilakukan oleh MP Sandakan Stephen Wong.


Soal agama dan bangsa di Sabah jarang timbul masalah masing-masing menjaga  keharmoian kaum dan agama bukan macam di Semenanjung bangsa cinapun digelar babi dan bangsa India di gelar perampok.


Semoga Sabah kekal hidup dalam harmoni aman makmur sampai ke genarasi ke 30 akan datang.






No comments:

Post a Comment