PERUBAHAN LANDSKAP POLITIK SABAH PASTI BERLAKU JIKA KETUA MENTERI BARU SEKEPAS PRU 14 (PAKATAN HARAPAN)


Ole:  Evangeline Soraya Kigis
Kota Kinabalu Sabah
Saturday July 30/2016 .
www///sababhinsider14.blogspot.com

1.KETUA  menteri berkuasa selama 13 tahun di Sabah bayangan politiknya semakin malap namunpun berjaya membunuh watak Datuk Shafie Apdal tetapi kemunculan Datuk Salleh Said hampir pasti akan mengakhiri politik Musa di Sabah.

2.Apa tidaknya di luar BN pasti Shafie memastikan Musa akan tersungkur dan menggunakan kelebihan sebagai suku Bajausuluk.Manakala dalaman UMNO seteru politiknya terutama pemimpin USBO akan gear up mematikan penguasaan politik Musa di negeri ini.

3.Najib mencaturkan politik Sabah supaya kekal menjadi fix deposit BN dalam PRU 14 telah mengambil langkah langkah berani memberi peranan utama kepada Datuk Salleh yang cuba ditekan oleh Musa Aman di peringkat negeri.

4.Kemunculan DSSK dalam politik negara sejak kebelakangan ini siapa pun boleh mencongaknya ke mana arahnya,bayangkan dari senator dan dilantik menggangotai kabinet dan menjadi bendahari UMNO untuk mengukuhkan kedudukannya dalam parti Melayu itu.

5.Melihat perkembangan ini tentu sekali ahli ahli BUMIS merasa lega kerana perjuangan mereka selama ini sudah mulai dihargai dan sudah berasas diberi peranan besar sebagai pentadbir utama politik Sabah dalam masa terdekat ini.

6.Musa akan menghadapi jalan sukar untuk mempertahankan cengkaman politiknya selain menjadi liabiliti atas persepsi yang diciptanya dan sejak dulu pemimpin pusat sudah mencurigai ketidak ikhlasannya.

7.Sudah menjadi lumrah politik "sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi".


No comments:

Post a Comment