KEPIMPINAN TIDAK TELUS-IKHLAS BOLEH MEMUDARATKAN MASYARAKAT DAN NEGARA


OLEH:NURLIYANA ABDULLAH
www///sabahinsider14.blogspot.com
Isnin Ogos 01/2016

DALAM kepimpinan baik jabatan, NGO atau politik setiap yang di atas kena tunjukkan sikap yang professional, tepat dan mantap kala mengambil sesuatu tindakan.
Setiap tindakan yang diambil hendaklah difikirkan bukan sekali atau sebaliknya tetapi kena fikir baik dan buruk kesannya sesuatu isu.
Ramai yang di atas selalu bersikap bijak tetapi sebenarnya tindakan begitu bobrok dan selalu dalam penganiayaan orang lain kala bertindak kesan emosi atau terikut-ikut arahan yang tidak masuk akal langsung.
Dalam Islam sudah jelas apa saja tindakan yang mengaibkan atau merendah-rendahkan orang lain itu namanya tindakan yang kebudak-budakan dan harus diperhentikan.
"....Saya tidaklah bijak, tetapi tidaklah bodoh sangat..... " kata Datuk Sri Shafie Hj Apdal ketika berucap baru-baru ini dan itu menjelaskan yang di atas jangan selalu berfikir diri bijak sebab kekadang yang berjawatan rendah seperti tukang sapu, bersih longkang lagi bijak banding yang di atas.
Kita tentu tahu bahawa baik atasan atau yang di bawah seringnya hormat menghormati dan kalau atasan tidak hormat yang di bawah, sudahnya bagaimana kita mengharap yang di bawah hormat kita?
Keadaan ini kena faham dan itulah yang dikatakan Mahathir kepimpinan melalui teladan dan tentu saja sesiapa yang terlibat kena lihat wajah sendiri di cermin muka agar tahu atau lebih sedar diri untuk mengelak yang di bawah bakal datang membuat koreksi secara keras tindakan yang tidak masuk akal untuk dipatuhi oleh orang lain.
Manusia ini bukan lembu yang siap menurut perintah dan yang salah tetap salah kala kita lakukan juga maka semua akan mendapat dosa dan siap ditanya nanti di akhirat dan diadili di mahkamah Allah.
Berkata benarlah meski pahit sabda nabi dan jangan takut bercakap benar dan hidup ini perjuangkanlah yang namanya kebenaran itu meski pahit risikonya dan saya akan terus bercakap benar meski apa saja tindakan yang bakal diterima itu saya anggap ketentuan Allah.


No comments:

Post a Comment