IBUBAPA GAGAL KAWAL DAN SUKA BIARKAN ANAK-ANAK GADIS MEREKA MEROKOK SEJAK DIBANGKU SEKOLAH




KEPUSAN DARI MEJA EDITOR (TSI)
SHAIMON S JUMADI (SSJ)
FOTO: POPO RINA
www:sabahinsi14.blogspot.com
Thursday July 21/2016

 
GEJALA merokok dikalangan pelajar sekolah menengah disetiap sekolah di Sabah dan di Semenanjung bukan perkara baru ia lama sudah berlaku dan sudah jadi budaya  di kalangan  pelajar lelaki dan perempuan.

Para pelajar terutamanya pelajar perempuan mudah terikut-ikut gaya cara hidup gaya lelaki menghisap rokok tidak rasa takut dan segan walaupun mereka berpakaian seragam sekolah (school uniform)

Seolah-olah pelajar wanita kini telah mengatasi pelajar lelaki dan coba mencabar kepada guru-guru disiplin mereka walaupun pada hakikatnya jika mereka didapati merokok  sama ada dalam kelas mahupun diluar klas sekolah mereka bakal berdepan dengan hukuman.
 
Dalam paa masa yang sama walaupun pihak sekolah ketat untuk mengawal setiap pelajar dari melakukan aktiviti-aktiviti merokok  disekolah akan tetapi pengawasan ibubapa dirumah tidak boleh memperhatikan gerak-gerik anak-anak perempuan mereka yang sudah ketegihan rokok.
 
Ini berpunca dan factor ibubapa  sendiri yang cuai yang suka membiarkan anak-anak perempuan mereka merokok   walaupun di bawah umur lagi  tanpa adanya  larangan keras daripada kedua-dua orang tua mereka.

Inilah ragam kehudupan  seharian sebenar anak-anak gadis Rogontadau Tombiruokosuabon  akan menular menjadi contoh anak-anak merdeka.

Mula-mula ibubapa membiarkan anak-anak gadis mereka merokok seolah-olah jadi samseng tengik  nanti kemudian terjebak kelamba pelacuranpun dibiarkan  juga selain anak-anak gadis mereka pandai minum arak kesudahannya  kerana  tidak habis belajar hanya setengah jalan saja pastinya tidak lari jadi GRO  akhirnya inilah jalan terbaik kepada ibubapa yang gagal mendidik anak-anak gadis  mereka.





No comments:

Post a Comment