53 TAHUN SABAH DI BAWAH PANJI-PANJI BN SABAH ADALAH NEGERI TERMISKIN DARI 13 NEGERI YANG LAIN


OLEH: ISMAILY BUNGSU
Saturday July 16/2016

LIMA  (50) puluh tahun lebih kita lewati atas nama merdeka yang diberi oleh penjajah dan kala itu kita dijanji mendepan ada sebuah negara yang makmur bahagia dan jalannya indah berkilatan kala malam cahaya kelihatan ke langit terbuka.

Yang kita bayangkan kesan hasil sumber yang melimpah allah beri tentulah di sekitar kita indah dan sinarnya di mana-mana dan di halaman rumah anak-anak siap bermain mesra kalangan bangsa beda agama tanpa sangsi tanpa khuatir akan pencuri.

Kala di kota kita kita bayangkan bebas rumah-rumah  tidak perlu pagarnya besi kesan rampok pencuri tidak sudi kerana semua rakyat mewah makmur penuh adab dan tahu harga diri serta etika hidup bersama.

Yang kita lihat jauh dari yang disangka.lima puluh pak menteri siap tahun lebih kita lewati dan janji-janji  itu terlontar jauh dan bertanya mana lagi harta yang belum masuk ke kantung anak bini.

Suku sakat siap bergantian mendatangi pejabat pak menteri dan mereka adalah perampok-perampok  pencuri yang berhati jahat setan siap mengelilingi mereka dan tanpa rasa bersalah mereka terus menghabisi apa saja yang masih sisa.

Demikianlah yang berlaku di depan mata dan demikianlah namanya pemimpin yang disanjung mulia.

Kesihan bangsaku yang namanya melayu ini, dulunya ikhlas budi dan tahu adat aturan nabi dan agama yang dianuti dan rupanya rata-rata  mereka siap membangsatkan diri dan rakyat yang sabar rasanya sudah sampai waktu untuk menghantar mereka ke neraka.

Dalam erti kata sebenarnya Sabah dari 13 buah negeri di MalaysIa Sabah adalah antara negeri yang paling miskin sekali kehidupan rakyat semakin hari semakin terhimpit  ini kenyataan.



No comments:

Post a Comment