WAJAR DAN TEPAT DAERAH SANDAKAN DAPAT ANUGERAH “SANDAKAN LAND OF RUBBISH”




Monday March 14.2016


OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO” CHANG SHAK HUNG
www.sabahinsider14.blogspot.com


BAU BUSUK...Longgokjan sampah sarap di Blok 16 Bandear Sandakan

SANDAKAN:- Daerah Sandakan adalah perupakan daerah dan Bandar semula jadi ia menjurus kepada tarikan para pelancong asing dan dalam  berkunjung sebagai destinasi utama  tempat yang ditujui.

Keadaan Bandar Sandakan dulu dan sekarang setiasa tidak membawa perubahan  di sana sini kelihatan saja di mata para pelancong timbunan dan longgokan sampah sarap bertaburan diatas lantai di lorong-lorong derertan bangunan.



Bangunan blok 16 yang terletak di Bandar ini adalah pusat tempat timbutan dan longgokan sampah sarap yang tidak dipungut oleh pekerja Majlis Perbandaran  Sandakan (MPS) dibiarkan begitu saja

Seorang peniaga  berhampiran blok berkenaan memberitahu pihak media portal The Sabah Insider.Net dan mendakwa para pelancong asing yang secara kebetulan lalu-lalang di blok 16 itu mereka berkesempatan mengambil gambar timbunan sampah sarap itu.

Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) sebagai salah satu pusat pentadbiran badan  kerajaan kenapa fenomema ini boleh berlaku  langsung para pegawai yang telah diamanahkan oleh kerajaan untuk menjaga alam sekitar nampaknya mereka gagal menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka.

Sedangkan pihak MPS ramai melantik beberapa orang sebagai ahli majlis (kaunselor) dalam satu-satu bidang dan kategori kenapa mereka tiada buat pemantauan  disetiap lorong-lorong bangunan bagi memastikan tahap keberfsihan sekeliling Bandar terjamin dari aspek  setiap sudut bangunan.

Kalau ada orang memberi anugerah kepada daerah Sandakan sebagai “Sandakan Land of Rubbish)” anugerah ini memang wajar sebab tempat sarang sampah sarap.

Kadang kala bila kita tersemempak dengan pelancong luar dan dalam terasa malu terhadap situasi Bandar Sandakan yang menjijikan (jorok) di sana sini tiada lain yang di lihat pastinya longgokan sampah yang berbau busuk  banyak habitat berkeliaran seperti tikus lipas dan langau.

No comments:

Post a Comment