SPRM TOLONG ....SIASAT JPN BAGAIMANA PAKISTAN BOLEH DAPAT MYKAD DENGAN MUDAHNYA


Tuesday March 29-2016


OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO: BENTAN ALAMIN
www.sabahinsider14.blogspot.com

 
MACAM mana orang asing khususnya warga Pakistan yang duduk di Sabah baru setahun jagung mereka memperoleh Mykad dan sekaligus memiliki Lesen Memandu.

Sikap birokrasi Jabatan Pendaftaran Negera (JPN) terhadap  orang-orang Sabah terutama sekali anak jati Sabah seperti Kadazan-Murut-Dusun dan Orang Sungai memang sukar untuk mendapatkan kad pengenalan walaupun lahir di tempat sendiri banyak syarat yang harus dikenakan.

Add caption
Dari tindakan tegas pihak JPN ramai rakyat Sabah anak jati Sabah tidak mempunyai kad pengenlan khususnya Mykad berbanding orang-orang Pendatang Asing begitu mudah mendapat kemudahan daripada pihak JPN.

Mengikut sumber-sumber yang boleh digunakan pakai pihak Jabatan Pendaftarabn Negar (JPN) memang mematuhi semua syarat-syarat yang diperlukan akan tetapi para pengarah-pegawai serta kakitangan JPN sendiri yang melanggar peraturan JPN yang termaktub mungkin kerana sogokan wang ringgit jadi penyebab orang asing seperti Pakistan mudah dapat My Kad.

Tidak hairanlah bangsa Pakistan yang tinggal di Sabah kini 90 peratus mereka memiliki Mykad  yang peliknya tempat lahir mereka antaranya Beluran-Tanbunan-Ranau-Kundasang-Keningau Beaufort dan Tamparuli.


Bagaimana mereka boleh memiliki Mykad ini kena tanya dengan pegawai JPN seharusnya fenomena ini  mesti di pantau oleh Suruhanjaya Pencegah Rahsua Malaysia (SPRM) bila berlakunya road block  (sekatan jalan) oleh mana-mana unit penguatkuasa tidak kira polis kah Esscom kah mereka yang mendapati Pakistan yang mempunyai Mydkad harus tidak di bawa ke Balai Polis untuk disoal siasat dari mana mereka boleh dapat mykad sebegini rupa.

Mesti terbongkar kalau pihak polis yang soal siasat dan baru tahu siapa yang jadi dalangnya  yang benarnya.

Satu perkara lagi semasa  orang-orang Pakistan menunjukan mykad kepada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk memohon lesen memandu mereka harus tahan dahulu mykad tersebut hendaklah di rujuk kepada pihak JPN sebelum mereka mendapat lesen memandu dari JPJ.
 
Kenapa pihak JPJ  mereka tidak rasa ragu-ragu kah terhadap latar belakang orang Pakistan yang bercakap Melayu pun tidak fasih (pelegak -pelegok).

Sampai bila kah sikap birokrasi JPN terhadap orang-orang tempatan  terhapus dan mereka lebih mengutamakan orang-orang asing yang beruruasan membuat mykad dengan mendapat layanan istimewa berbanding orang-orang asal sabah.





No comments:

Post a Comment