PAC ; KENAPA BAWAH OSA? ( sembunyi hakikat tipu?)

Monday March 07.2016

OLEH: NURLIYANA ABDULLAH
www.sabahinsider14.blogspot,com


BERULANG kali saya katakan AKTA dicipta dan terus dicipta tujuannya bukan melindungi hak rakyat, sebalik melindungi kepentingan atasan/mereka yang mencadang dan mencipta AKTA.

Sejak kebelakangan ini, malah sejak sekian lama kepimpinan BN terutama UMNO selalu saja berusaha melindungi kelemahan kepimpinan atasan dan ini jelas bila ada pertanyaan dan jawabannya selalu saja bertukar-tukar ayat yang menyebabkan rakyat jadi bingung dan hilangnya kepercayaan di kalangan sesama mereka.

Bila rakyat atau pemimpin dalaman terus bertanya, maka yang berkenaan dianggap duri dalam daging atau gunting dalam lipatan dan yang berkenaan harusnya disingkir sebab tidak membantu pemimpin atasan dan dalam erti kata yang jelas apa saja pemimpin lakukan hendaknya yang di bawah harus bersikap MELEMBU yang tinggal berak dalam kondo.

Kita tahu PAC atau Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara bukan bersifat sulit dan ia harus diketahui oleh rakyat/UMUM kesan ianya merupakan JK umum/publik dan laporan tidak dirahsiakan.

Tetapi apa yang diumumkan oleh ketua Audit negara/Tan Sri Ambrin Buang PAC yang memang di bawah bidang kuasa Parlimen diletakkan di bawah OSA dan ini jelas ada sesuatu yang disembunyikan.

Laporan yang dimaksudkan terkait perlaburan bermasalah 1MDB dan jelas tindakan yang dilakukan oleh kerajaan sudah terang bersuluh lagi ada cerita di sebalik cerita.

Bila ada cerita sebalik cerita, makanya rakyat tampil bercakap di sana sini kesan ketidakpuasan hati dan ini sewajarnya rakyat bangkit sebab itu hak rakyat bukan hak BN atau hak Najib atau menteri kebinet lain.

Sebalik bila bersuara, maka rakyat atau individu dianggap melanggar akta OSA dan boleh diheret ke mahkamah atau ditangkap dan sumbat ke penjara. Adilkah namanya ini?

Beginikah caranya kerajaan yang dikatakan Telus dan tiada yang disembunyikan?



No comments:

Post a Comment