MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA TERKEJUT MELIHAT SAMPAH SARAP BERTABURAN DI KAWASAN PANTAI TAMAN WARISAN BATU SAPI


Wednesday March 30.2016

OLEH: SHAIMON S JUMADI
www.sabahinsider14.blospot.com



NAZRI AZIZ  Sedih melihat keadaan Pantai  Taman Warisan Batu Sapi yang sangat kotor dan menjijikan mata memandang di mana kah MPS untuk dipertanggungjawabkan bagi memulihara.


SANDAKAN:- Satu tamparan terhadap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) khususnya Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) oleh Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri  Aziz yang telah melawat di Taman Warisan Batu Sapi  baru-baru ini yang terlihat  banyak sampah sarap tersadai di sana sini ditepi pantai itu. 
Menteri itu agak terkejut bila melihat di kawasan sana-sini berhampiran dengan Batu Sapi dipenuhi oleh sisa-sisa buangan sampah yang bertaburan soalal-olah pantai Batu Sapi tiada pihak yang menguruskan hingga kelihatan jijik di pandang  mata bukan saja menteri berkenaan yang melihat fenomena itu bahkan para pelancongan asing  yang berkunjung ke situ.
Dimana mertabat dan maruah  sebagai badan pentadbiran kerajaan negeri kenapa Taman Warisan Batu Sapi sebesar  manapun tidak boleh di jaga di mana tanggungjawab sebagai badan pentadbiran  kerajaan yang dipertangungjawabkan untuk merealisasikan atau menyenggelarakan Taman itu sebagai tempat tarikan pelancong asing dan dalam ini sekaligus boleh menjana ekonomi Negara.
Disebabkan Nazri melihat kekotoran itu  yang menyakitkan mata memandang lantas beliau (Nazri) segera mengarahkan Majlis Perbandaran Sandakan membersihkan kawasan taman tersebut, termasuk memasang jaring bagi memerangkap sampah yang dipercayai dibawa arus dari perkampungan bersebelahan.
Beliau turut mencadangkan agar sebuah jeti dibina bagi membolehkan pelancong melihat formasi batu berbentuk seekor sapi itu dari arah laut.
Difahamkan, Batu Sapi merupakan asal usul kepada nama Parlimen Batu Sapi.
Taman Batu Sapi ini berada di muara Laut Sandakan kira-kira 12 kilometer dari pusat bandar. 
Diharap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Sekong dan Ahli Parlimen Batu  Sapi agar dapatlah sama-sama memainkan peranan masing-masing kearah menjaga Taman Warisan Batu  Sapi dengan sebaik-baiknya.
Hulurlah kalau ada kelebihan peruntukan ADUN kah atau Parlimen untuk menaik taraf taman tersebut  akan ia dapat dikunjungi oleh ramai pelancong asing dan dalam.

Jika perlu setiap pelancong yang datang harus dikenakan bayaran tol antara RM2.00 hingga RM3.00 setiap orang ini jelas boleh menjana pendapatan juga di samping memberi peluang  pekerjaan kepada orang ramai untuk menjaga gate (pintu  masuk-keluar)  di Taman itu.

No comments:

Post a Comment