CERMIN DULU DIRI BARU LOBI CALON


 Khamis Mac 31/2016

OLEH: ISMAILY BUNGSU
www,sabahinsider14.blogspot.com

SEMUA rakyat Malaysia asal ikut syarat SPR layak jadi calon dan itu hakikat jelas tak siapa boleh menafikan.

Meski demikian kita kena ukur baju di badan sendiri dan berdirilah di depan cermin dan perhatikan wajah diri sendiri.

Kekadang ada yang duduki kerusi di parti sudah mula mempopularkan diri dan siap mengangkat nama sendiri konon layak jadi calon sedang perangai satu macam minum kopi di kedai main TAPOK-TAPOK semacam karamian dan lokek satu macam dan asyik mengata orang musuh dicari.

Ada yang kelulusan tidak seberapa, kerja penghantar surat siap letak jawatan dan berucap berhujah kelas kambing dan memusuhi orang sudah mula mengatakan konon dialah paling layak jadi calon dan jadi YB/wakil rakyat di kawasannya.

Kesihan orang semacam ini kala ini bukan zaman parti perikatan dulu mula merdeka.

Saya tegaskan parti yang memilih calon election haruslah melihat kelulusan seseorang itu, meski tiada tetapi bijak macam Abraham Lincoln, ada sedikit dana untuk bayar deposit, cetak poster, bayar gaji, minyak/sewa kereta dan sebagainya dan bukan mengharapkan parti semata terutama pembangkang yang memang dana jadi masalah.

Haruslah intelek dan bijak berhujah di Parlimen atau DUN sebab yang dihadapi di sana terdiri kalangan mantan pfrofessor, pakar ekonomi, ahli sejarah, mantan naib cancelor, peguam dan kalau kelulusan sekadar SRP/SPM dan berucappun macam bangkatan, baik simpan saja keinginan itu dan jadilah penyokong parti yang setia macam saya.

Yang paling saya khuatiri, ada yang yang tidak terpilih siap keluar parti dan kemudian memburuk-burukkan parti konon kepimpinan hanya memilih kroni/kawan-kawan sendiri, sedang ia sendiri tidak melihat wajahnya di cermin kala pagi.

Kita harapkan hal semacam ini diperhatikan dan elak tangkap muat kala rakyat mahukan pemimpin yang berwibawa, punya krismas dan bukan YB yang menyampah dan kaki ampu untuk kayakan diri dan membelakangkan kehendak rakyat semua.

Rakyat yang berkualiti tentunya datangnya dari pemimpin/YB yang berkualiti bukan pak angguk dan yang bijak AKTING di pentas terbuka di sekitar kita ini.
Kita lihat nanti!


No comments:

Post a Comment