KERAJAAN DIGESA BINA JEJANTAS DI KAWASAN SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH



Wednesday March 02.2016


OLEH: SHARLENE  SHARIZAL ABDULLAH
www,sabahinsider14. logspot.com

Gambar Hiasan Saja

SETELAH  25 tahun Barisan Nasional  (BN) memerintah Negeri Sabah ini memang tidak dinafikan banyak projek infrastruktur  dilaksanakan   bukan saja diseluruh negeri bahkan termasuk di kawasan daerah Sandakan.

Yang menjadi perhatian saya  ialah dan juga  satu  kemuskilan mengapa dan kenapa tiada jejantas dibina oleh Kerajaan di kawasan sekolah tajaan Kerajaan sekitar Sandakan khasnya.

Ketika saya tiba di lapangan terbang Sandakan, SRJK (C) Pui Gin di Batu 7 itu mempunyai jejantas beratap untuk kemudahan awam bukan saja pelajar malah ibu bapa yang menggunakannya.

Berbeza apabila saya melalui sekolah-sekolah  tajaan  penuh kerajaan seperti SMK Sandakan dan SM Teknik lansung saya tidak kelihatan satuoun jejantas dibina  situ yang di untuk menyeberang ke tempat
perhentian Bas di Bandar Maju.

Begitu juga di SK Sg Anib, tidak mempunyai jejantas. Apabila melalui kawasan Batu Sapi, SK Melanta Jaya, SK Karamunting,SMK Batu Sapi dan SK Bahagia langsung tiada satu pun kelihatan jejantas dibina.

Melalui jalan ini, kelihatan 2 buah masjid berada di sebalah kiri menuju Batu Sapi iaitu Masjid Al Falah Karamunting dan Masjid Besar Batu Sapi di Lupak Meluas.
Apa yang menghairankan, dimanakah mata-mata  dan peranan wakil rakyat kawasan ini termasuk juga pihak berkuasa tempatan MPS tidak terfikir mencadangkan jejantas untuk kemudahan umum bina di tempat-tempat strategic 

Sedangkan jalan Batu Sapi ini semakin lebar dan punya 4 lorong. keadaan melintas bagi pejalan kaki akan mengambil jarak lebih panjang sedikit berbanding sebelumnya.

Disarankan agar MPS dan Wakil2 Rakyat mencadangkan kepada Kerajaan Negeri mahupun Pusat meluluskan peruntukkan membina 3 Jejantas baru di kawasan ini.
Cadanglah projek yang bermanfaat dan bukannya mencadangkan projek yang berskala kecil atau sederhana tanpa mempunyai manfaat yang menyeluruh.
Jika wakil rakyat tidak suka akan penulisan dan kritikan saya ini,sila jangan jadi wakil rakyat.

Dalam pada itu saya juga menyarankanpihak media UPPM konon telah membidas kritikan saya melalui tulisan itu saya sama sekali tidak bermaksud untuk menghina manap-mana ADUN yang berkenaan sebagai rakyat saya berhak menyuarakan demi kepentingan awam mungki ADUN-ADUN berkenaan terkepas pandang.

Pihak Media UPPM Sekong konon saya mengkritik sembarangan saja kenapa pihak Media UPPM Sekong konon merasa sangsi dan menggelabah bila menerima  kritikan dan teguran ala membina nampaknya pihak Media UPPM Sekong saya tahu siapa orangnya takut dengan baying-bayang sendiri.

Baru mempunyai ruang Media UPPM Sekong bukan media portal online sudah berlagak hendak tunjuk taring siapalah mahu membaca tulisan yang mempunyai banyak salah ejaan Gotong Royong jadi Gotung Ruyung di media UPPM Sekong kalau orang yang berkelulusan darjah tiga hingga darjah lima bolehklah mereka membacanya.

Sekiranya kerajaan tiada kemampuan untuk membina jejantas pihak ADUN dan MPS boleh meminta sumbangan daripada orang-orang bergelar tycoon (kelongmerad)  untuk menghulur sumbangan dana seoerti jejantas Bandar Kim Fung dan SM Yu Yuan   di mana pembinaan dua jejantas  itu setahu saya adalah didermakan oleh tycoon-tycoon berkenaan.

No comments:

Post a Comment