PENDUDUK RUMAH PAPAN SIM-SIM TENGAH BAKAL KEHILANGAN TEMPAT TINGGAL....KATA MURNAH

OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO SAFFIE S JUMADI


SANDAKAN:- Penduduk di 70 buah rumah papan terletak di Sim Sim Tengah telah diberi notis roboh  oleh Majlis Perbandaran Sandakan pada 4hb April 2015 supaya mengosongkan rumah itu sebelum 4hb Mei 2015 jika mereka enggan berpindah  pihak mahkamah akan mengambil tindakan undang-undang kepada penduduk terbabit.


Masalahnya bukan mereka enggan berpindah walaupun pihak berwajib telah memberikan tempat baru mereka berteduh tapi malangnya di Projek Perumahan Raykat (PPR) di Sungei Manila terlalu jauh dari Bandar.

“Kami bukan tidak mahu berindah dari tempat ini masalahnya terlalu jauh sedangkan penghidupan penduduk disini 80 peratus adalah terdiri daripada Nelayan.

“Bayangkan kalau kami berpindah di PPR Batu12 Sungei Manila dimana kami boleh menyimpan segala perahu dan pukat untuk kami menangkap ikan, yang kedua anak-anak kami yang bersekolah dibandar.

Kami berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana hendak menempatkan kami dirumah agak istimewa cuma masalahnya jauh mereka pergi kerja tambang anak-anak sekolah bukan murah kalau naik bas ulang alik” kata Puan Murna binti Taroi selaku Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Penghuni Rumah Sim-Sim Tengah kepada media disini kelmarin.


“Saya merayu kepada pihak kerajaan agar kami ditempatkan di PPR Taman Mesra sebab kami dengar cerita banyak kekosongan rumah di Taman Mesra lebih 40 buah kalau disitu kami rata-rata setuju sebab apa kami tahu Taman Mesra mempunyai sungai ini untuk membolehkan kami menyimpan perahu yang berdekatan.


PPR Taman Mesra dalah pilihan utama kami jika kami di beri peluang mendudukinnya  ini jelas kami boleh menyambung kehidupan kami sebagai golongan nelayan sebab ada sungai kami boleh keluar kelaut  untuk menangkap ikan sebagai sumber pendapatan kami seharian untuk menyara kehidupan  keluarga kami” kata Murnah lagi.
 

Dalam perkembangan berkaitan Ahli Parlimen Sandakan Stephen Wong yang ditemani oleh Pegawai Khas Parlimen Sandakan Amsi Liew dan Dayang Siti Zubaidah Datu Tahil  yang sempat menemui mereka yang sedang dalam kesusahan.

Wong akan membantu sedaya upaya untuk berhubung dengan pihak MPS bagi menempatan mereka di Taman Mesra sekiranya mempunyai kekosongan rumah.


Walaupun saya Ahli Parlimen pembangkang dalam saya membantu saya tidak mengira warna kulit bangsa dan agama sama ada mereka tidak menyokong DAP atau sebaliknya saya tetap bantu ini sudah menjadi kewajiban dan tanggungjawab saya seorang wakil rakyat yang dipilih orang rakyat kita kembali kepada rakyat” tegas Wong.
  
Wong akan menulis surat rasmi kepada Presiden MPS untuk meminta pertimbangan agar mangsa roboh  rumah papan itu untuk diberikan selonggaran sedikit masa untuk mereka tinggal dulu dirumah papan itu selagi mereka belum ada tempat tinggal baru.


“Saya amat simpati atas nasib mereka apapun saya tidak berjanji untuk mendapat penempatan baru khususnya di PPR Taman Mesra tetapi kita coba sedaya upaya yang termampu” ujar Wong.



No comments:

Post a Comment