MEMANDU CUAI PENYEBABKAN BERLAKU KEMALANGAN MENABRAK POHON KELAPA

OLEH: SHAIMON S JUMADI

PEMANDU BAS Perlu berhemah ketika memandu Bas dijaan raya.

SANDAKAN:- Malang memang tidak berbau sesiapa saja tidak  boleh mengelakannya kalau bala suda mahu datang menimpa seseorang individu atau lain-lain orang yang turut terbabit.

Sebagai pemandu bas yang membawa  ramai penumpang ketika memandu harus berhemah berhati-hati diatas jalanraya bukan memandu secara gelojo mahu mengejar mengambil penumpang berhenti sembarangan saja.

Ini jelas kemalangan yang berlaku membabitkan Bas Mini Jalan Batu 7 telah menabrak sebatang pokok kelapa di hadapan Pejabat Pengangkutan Jalan Raya (JPJ) Jalan Army Camp pagi  tadi, mujur dalam insiden tersebut tiada membabitkan nyawa melayang.

Seandainya pemandu tadi ini kecapean (penat) atau mengantuk lebih baik berihat dulu dala  satu dua jam kerana kalau sesorang supir (pemandu) itu tadi mengantuk bila memnadu bas boleh ini boleh timbul pelbagai perkara buruk yang tidak ingini berlaku.

Jadi seorang pemandu (supir) yang berhemah yang bertanggungjawab keatas nyawa orang lain bukan memikirkan diri sendiri kalau terjadi apa-apa berlaku ramai yang akan meninggalkan orang-orang yang tersayang.



No comments:

Post a Comment