LINDA TSEN DAKWA KELEMAHAN PENGAWALAN KESELAMATAN DI PANTAI TIMUR PERLU DITINGKATKAN

OLEH: SHAIMON S JUMADI


SANDAKAN: Kejadian penculikan yang berlaku di Restoran Ocean King di Teluk Sandakan dalam kawasan Parlimen Batu Sapi, pada 14hb Mei 2015, menunjukkan terdapat kelemahan dalam pengawalan keselamatan di Pantai Timur Sabah.

Justeru, Ahli Parlimen Batu Sapi Datuk Linda Tsen Thau Lin dalam ucapan ketika perbahasan di persidangan Parlimen kelmarin, menyeru agar pihak agensi kerajaan yang bertanggungjawab mengatur dan melaksanakan strategi yang lebih berkesan untuk menangani masalah ini. 

Kelengkapan dan peralatan yang lebih baik seperti Helikopter N3, kapal-kapal laju, radar yang lebih peka dan kuat, dan lain-lain, perlu disediakan untuk pengawalan yang lebih berkesan. Usaha perisikan ke atas musuh juga perlu dipertingkatkan, tambahnya.

Kerajaan Pusat telah mengambil langkah meningkatkan kawalan keselamatan di perairan pantai timur Negeri Sabah, dimana pasukan Eastern Sabah Security Command, atau ringkasnya ESSCOM telah ditubuhkan bagi mengelolakan kawalan keselamatan ekoran insiden pencerobohan oleh pengganas Sulu di Tanduo, Lahad Datu dua tahun lalu, kata Linda.

“Adalah amat diharapkan kawalan keselamatan ini boleh terus dipergiatkan bagi menjamin keselamatan penduduk di Sabah secara khasnya dan keselamatan negara Malaysia secara amnya,” tambah Linda.

Menurut Linda, dengan terjaminnya faktor keselamatan ini, maka elemen-elemen ekonomi turut boleh berkembang dengan baik, apatah lagi negeri Sabah adalah amat terkenal dalam sektor pelancongan yang menjana pendapatan lumayan kepada negeri dan negara.







No comments:

Post a Comment