PERBUATAN MANUSIA MENGANIAYAI BINATANG YANG TAK PUNYA AKAL DAN FIKIRAN



CETUSAN MINDA DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI






KESIAN WAJAH MURAM DURJAH...dibelasah oleh manusia yang kejam mengalahkan binatang




SEBAGAI seorang yang bergelar manusia yang diberi akal dan buah fikiran seharusnya mereka tidak boleh  menganiayakan apa jua binatang kecuali binatang boleh membinasakan manusia seperti Lipan, ular kalajengking  dan lain-lainnya itu memang sudah lumrah sesiapa yang yang terjumpa binatang-binatang seperti itu harus dibunuh sebelum ianya membunuh.

Kalau kucing kah anjing apa lagi monyet itu semuanya ciptaan Tuhan tidak harus dianiaya walaupun binatang-binatang   seperi yang disebutkan itu tidak mempunyai akal dan fikiran seperti manusia tetapi ia juga mempunyai perasaan kasih saying.

Apa yang kita telah mengetahui sejahat-jahatnya harimau dan singa cukup garang seandainya terjumpa mangsa memang tida peluang untuk hidup dan tentu jadi bahan dan santapan binatang-binatang tersebut.

HARIMAU GANAS..tapi mempunyai sifat-sifat menyayangi anak-anaknya

Malahan harimau mahupun Singa pandai pula menyayangi anak-anaknya daripada  orang yang bergelar manusia ada yang tergamak membuang anak-anaknya  di memerata tempat.

MANUSIA LEBIH KEJAM daripada binatang tergamak membuang anak di memerata tempat tanpa ada rasa kasih sayang













































Apa bila saya terpandang raut wajah seekor kera (monyet) yang mungkin dipukul sehingga putus tangannya sebelah kiri betul-betul menghayat hati kenapa manusia lebih kejam daripada binatang.

Andai kata monyet-monyet itu tadi telah melakukan kesalahan merosakan tanaman makan pisang kah atau tanamam lain janganlah sampai monyet itu tadi didera dan  dicederakan  sakitnya bukan alang kepalang  bukankah kasih doa namanya.

Kalau dikebun ada kelapa ada pisang dan lain-lain buah-buahan itu adalah rezekinya lagipun memang  sudah jadi sumber makanan hariannya sedekahkanlah ada pahala lagi.

Ataupun usir saja jangan sampai pula dicederakan kesian binatang yang teraniaya, ini jelas orang yang bergelar manusia  ada kalanya mempunyai sifat-sifat binatang akan tetapi bintang tetap bersifat binatang mana ada binatang bersifat manusia, namun disebaliknya binatang itu tadi mempunyai sifat kasih sayang.



No comments:

Post a Comment