KEPIMPINAN ISLAM UMNO DAN NAJIB DALAM DILEMA

KARYA: NURLIYANA ABDULLAH
 
SEJAK dulu baik dari USNO, hingga ke BERJAYA/PBS dan sekarang UMNO rata-rata  yang masuk politik itu lebih utamakan diri, keluarga dan suku sakat serta kerabat.
Sesiapa saja termasuk dalam kelompok parti pemerintah, yang miskin jadi kaya dan yang bodoh meski sekolah atap kekadang jadi menteri dan menjadi pemimpin meski cara memimpin itu tidak layak dipanggil pemimpin tetapi berlagak seorang bijak memimpin.
Rata-rata  mereka itu masuk dan terlibat dalam politik sejak dulu  mahukan area balak untuk cepat kaya dan sesudah itu mahu anugerah tanah atau pulau yang nanti mahu dijual agar cepat kaya.
Ketika tanah dan pulau milik orang lain, maka yang diharapkan ialah dapat projek berjuta dan dijual sama taukeh kaya untung mendadak cepat kaya pandu king ninja atau mercedes sombongnya bukan main.
itulah parti pemerintah terutama parti yang satu-satunya itu.
Dalam kepala ketika sertai parti yang satu-satunya itu termasuk yang lain dalam ikatan tetapi jumpa menteri dinyatakan mendapatkan projek dan adalah dikasih sekitar 100k atau bersih parit di kampung dapatlah RM5k untung 4K dan bagi dengan yang lain dan harta rakyat seolah milik mereka.
Jika misalnya tidak diberi, lalu ia umum keluar parti dan mula jadi barua memburukkan parti berkenaan yang memangpun buruk dan selayaknya diburukkan.
Kesan kepimpinan yang demikianlah Sabah menjadi susah dan rakyat ada yang papa kedana dan selalu saja menyatakan kata syukur asal aman. aman bagaimana kalau culik bunuh rompak ada di mana-mana dan nyawa boleh melayang sekelip mata. inilah sabah yang terkenal dengan panggilan tanah di bawah bayu cukup aman dan bahagia kononnya.
Memang dalam islam kita ini harus patuh sama pemimpin, itu kenyataan menjelaskan selagi pemimpin itu benar bertindak, tetapi kalau pemimpin itu mungkar, korup, bohong dan menipu, maka itu jelas perbuatan syaitan dan wajib kita lawan jatuhkan, jika tidak itu bermakna kita subahat dan dapat dosa sebab sekongkol menipu rakyat.
Najib sejak menjadi PM terlalu banyak skandal yang ia lakukan dan sehingga sekarang ISU 1MDB tiada kata yang boleh kita percaya sebab kenyataannya selalu berputar alam dan selalu saja berubah dimana pembohongannya begitu ketara.
Kekayaan yang diperlihatkan oleh ROSMAH jelas keterlaluan dan kesan itu negara berhutang berbilion dan kasus 1MDB yang gagal membayar bunga, maka Najib arahkan lembaga pengarah seperti KWSP, Dana Pencen termasuk Tabung Haji diambil untuk menutup kelemahan kesan hutang berbilion-bilion itu.
Bila kasus 1MDB itu dibangkit dan diperkatakan di parlimen, maka jawaban najib berubah-ubah dan kenyataannya jelas berbohong dan mencuba untuk menipu rakyat banyak.
Berdasarkan keadaan semacam ini jelas Najib bukanlah seorang pemimpin yang baik dan kalau dibiar negara akan musnah dan secara tak langsung rakyat akan menderita serta tak hairan akan menjadi pelarian di negeri sendiri yang kaya sumber ini.


No comments:

Post a Comment