SAMSUDIN LAWAT AIR SUNGAI SEGALIUD TERCEMAR OLEH BAHAN TOKSID

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SEKONG:- Sebagai wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat kita harus kembali kepangkuan rakyat kita tidak boleh lalai atau lupa tanggungjwab kita sebagai wakil rakyat untuk memantau apa juga masalah-masalah rakyat yang dihadapi.
“Kita perlu turun padang bersama-sama rakyat dengan membawa para pegawai-pegawai kerajaan untuk meninjau di mana tempat yang berdepan dengan pelbagai masalah agar segala kerumitan  dan masalah itu dapat diatasi segera.
 
Demikian jelas Datuk Haji Samsudin Yahya  ketika membuat lawatan ke Sungai Segaliud bagi meninjau dan memeriksa tahap air disungai berkenaan pagi tadi.

Lawatan kerja itu,  beliau telah ditemani oleh  rombongan Pegawai Kesihatan En.Sandusin ,Penolong Setiausaha MPS En.Mansur Mohd Sharkawi  ,RTM Sandakan dan Staff UPPM N.43 Sekong yang di ketua En.Zantapaha. Turut serta Ketua Penerangan UMNO BAHAGIAN En.Hussin Nasib ,AJK En.Jafar Zakaria, Abidin Jainal.

Beliau di bawa sendiri untuk memeriksa tahap  kebersihan air sungai Segaliud yang tercemar oleh air kumbahan toksid yang dilepaskan ke dalam sungai tersebut oleh beberapa milik kilang sawit berhampiran ini mengakibatkan menggangu kehidupan alkuartultor mati dan sekalgus  menjejaskan usaha nelayan dikampung berkenaan  sebagai sumber pendapatan harian.
 Apapun Samsudin meminta Jabatan Alam Sekitar agar mengambil tindakan keatas para memilik kilang sawit yang terbabit melepaskan air kumbahan  ke sungai tersebut jika tidak diambil tindakan ia akan memudaratkan semua jenis habitat ikan-ikan yang ada didalam sungai itu akan pupus.



No comments:

Post a Comment