PAKAIAN MENJULUK MATA TRADISI KADAZAN-DUSUN TIDAK SESUAI DIPAKAI DIMAJLIS KAAMATAN

OLEH: CHARLES P ANDIANG

PAKAIAN MENJULUK MATA....Memalukan kaun Kadaan-Dusun langgar adat sopan dan budaya ini bukan pakaian Tradisi Kadazan-Dusun

Add caption
KOTA KINABALU:- Ramai di kalangan masyarakat Dusun dan Kadazan agak marah bila mana seorang wanita yang berpakaian Tradisi suku kaum Dusun-Kadazan benar-benar tidak sesuai untuk di pakai semasa perayaan pesta Kaamatan dan juga Unduk Ngadau kerana terlalu terdedah.

Kata salah seorang masyarakat Kadazan yang enggan gambarnya disiarkan diportal ini  dikenali Francis Andau pakaian yang dipakai oleh seorang wanita seperti yang terdapat dalam gambar ini telah lari suku adat resam dan budaya kaum masyarakat Kadazan dan Dusun sebenarnya  kerana hingga memperlihatkan pahaknya yang boleh memberahikan sawat kaum lelaki.

“Seumur hidup saya sudah 49 tahun umur saya pertama kali saya nampak seorang perempuan suku Kadazan atau Dusun berpakaian yang menjuluk mata dan benar-benar telah melanggar ada resam budaya suka Kadazan-Dusun.

GAMBAR BAWAH....Ini baru betul-betul pakaian Tradisi suku Dusun/Kadazan  tidak sakit mata memandang cukup sopan Sumandak-Sumandak berpakaian sebegini rupa bukan tayang-tayang pahak.

Apa yang saya telah lihat  banyak komen negatif dilaman social (FB)  yang dilemparkan kepada wanita itu boleh dikatakan 90 peratus komen-komen mereka berbentuk marah sehingga perkataan yang bukan-bukan terkeluar” ujar Francis.


“Saya sebagai suku Kadazan minta agar perempuan itu yang berpakaian tak sesonoh itu janganlah disebarkan di laman social kerana memberikan kemarahan dan kemurkaan kepada kaum Dusun-Kadazan bila melihat tubuh badan serta pehak ditayang-tayang untuk siapa ramai orang menganggap pakaian itu serupa pakaian seorang pelacur terhormat untuk menaiki nafsu lelaki” Katanya lagi.

No comments:

Post a Comment