OLEH: SHAIMON S JUMADI
KUALA LUMPUR:- Ahli Parlimen Sandakan Stephen Wong menggesa Kerajaan persekutuan menyeimbangkan harga barangan di Sabah dan
Semenenanjung demi mempercepatkan pembangunan Sabah sekaligus berlaku adil dan
mengurangkan bebanan yang ditanggung rakyat Sabah selama ini.
”Saya
melihat, walaupun Kerajaan persekutuan mengambil inisiatif untuk
menyeragamkan harga barangan di Sabah dengan peruntukan sebanyak RM1.25 billion
dari tahun 2012 hingga 2015. Jelas apa yang diperhatikan, tidak wujud apa-apa
perubahan dan ia membuktikan bahawa inisiatif penyeragaman harga barangan oleh
kerajaan gagal mencapai matlamatnya” Kata Wong.
Wong berkata di Sabah, harga barangan lebih tinggi sebanyak 30 peratus
dari Semenanjung Malaysia manakala pendapatan purata kita adalah lebih rendah
sebanyak 30 peratus dari Semenanjung. Ia adalah sangat tidak adil ditambah dengan perlaksanaan GST. Rakyat Sabah terpaksa
bayar lebih walaupun pendapatan yang rendah.
“Dalam perkara yang sama kerajaan harus mencari jalan untuk meningkatkan
pendapatan rakyat Sabah kerana ekonomi Sabah kurang berdaya saing dan gagal
untuk mempelbagaikan sektor ekonomi dan mempertingkatkan tahap industri Katanya
kepada media sejurus selepas menghadiri sesi soal jawab pada ucapan perbahasan
keatas Usul Rancangan Malaysia ke 11 dipersidangan Parlimen kelmarin.
Menurut statistik anggaran kerajaan negeri, sektor secondary iaitu sektor pembinaan, pengindustrian dan pembuatan
hanya menyumbangan kepada KDNK sebanyak 10 peratus sahaja berbanding Selangor
yang memiliki sekitar 50 peratus. Malahan, Sarawak pula mencatatkan sebanyak 30
peratus. Ia bermaksud, dengan pencapaian ekonomi yang tidak mapan, ia tidak
akan dapat membantu golongan pekerja dan rakyat Sabah menambah pendapatan sekaligus
membawa kemajuan kepada Sabah.
Tanpa sektor perindustrian yang berjaya, aktiviti ekonomi hanya akan bertumpu
kepada golongan yang tertentu sahaja walaupun Sabah mempunyai kekayaan sumber
asli, seperti sektor oil and gas,
sektor kelapa sawit dan sektor pelancongan pada masa yang sama ia mampu
menghasilkan peluang pekerjaan yang mencukupi.
Wong yang juga merupakan Timbalan
Pengerusi DAP Negeri Sabah antara lain berkata Walaupun kerajaan negeri
menentukan sasaran perindustrian melalui Pelan Pembangunan Koridor Sabah tetapi
prestasinya amat mengecewakan dan boleh dikatakan gagal.
Selain itu, polisi kabotaj yang dilaksanakan lebih 30 tahun merupakan
antara punca penyumbang kepada kenaikan harga barangan dan terus memberi
tekanan kepada golongan berpendapatan rendah dan miskin. Ia juga dilihat
sebagai melindungi syarikat-syarikat perkapalan yang bersifat monopoli yang
mana menjadi punca ekonomi Sabah tidak berdaya saing.
“Saya berasa hairan, walaupun lokasi Sabah lebih strategik yang dekat
dengan negara perdagangan besar seperti China, Korea Selatan atau Japan berbanding
negeri lain, tetapi jelasnya polisi kabotaj ini yang mengehadkan potensi negeri
kita dan menjadikan prestasi pelabuhan kita amat mengecewakan” Katanya lagi
Dalam rancangan Malaysia kesebelas ini, Kata Wong kerajaan telah mensasarkan
meningkatkan prestasi Port Klang tetapi masalah yang dihadapi oleh pelabuhan di
Sabah masih tidak diberi keutamaan. Dengan hadapi begitu banyak masalah
perdagangan kita, pengindustrian kita yang gagal, dan juga pelabuhan kita yang
tidak berdaya saing.
Tegas Wong setelah kerajaan telah menafikan bahawa polisi kabotaj bukan
factor yang utama menyebabkan harga barangan Sabah yang lebih tinggi dan kurang
berdaya saing di pelabuhan kita, dan kerajaan menerima cadangan untuk
menaiktaraf Pelabuhan Sepanggar sebagai “Far East Hub” dan “Transshipment hub”,
tetapi kesemua ini langsung tidak disebut dan disentuh dalam rancangan Malaysia
ini. Adakah ini sekali lagi membuktikan kerajaan menipu rakyat Sabah dan main
wayang kulit yang tidak akan ditunaikan.
Jelas Wong lagi Sudah 30 tahun kerajaan melaksanakan polisi kabotaj ini
dan ia telah melindungi syarikat-syarikat perkapalan yang bersifat monopoli
telah mengakibatkan industry kita tidak berdaya saing kerana harga perkapalan
itu adalah tinggi.
“Pada saya, mahupun kerajaan mansuhkan polisi kabotaj ini dan
membenarkan full liberalization pengangkutan laut di Sabah, atau mengikut
cadangan itu menaiktaraf pelabuhan Sepanggar kita sebagai Transshipment hub
yang boleh meningkatkan daya saing pelabuhan kita dengan serta merta.
“Saya harap cadangan ini boleh dimasukkan dalam Rancangan Malaysia ini
supaya masalah secara lebih struktur pada Sabah boleh diselesaikan.” Ujar Wong
lagi.
No comments:
Post a Comment