ISLAM TIDAK MENGAJAR UMATNYA MENGHINA AGAMA-AGAMA LAIN


Saturday December 26.2015
CETUSAN MINDA:  ISMAILY BUNGSU

APA saja niat kita dalam hati hanya ALLAH sahaja yang tahu. Terserah sama Allah, tetapi Allah itu maha penyayang dan maha pengasih serta maha tahu segala luar dan dalam kita.

Malaysia negara pelbagai suku bangsa.India, China dan Melayu. Manakala di Sabah lagi unik bukan saja banyak suku-suku  malah dalam rumah pelbagai agama dan dalam famili ada islam dan ada kristen itu perkara biasa dan masing-masing  tidak pernah pula mempertikaikan dan jauh menghina.

Katakan dalam famili, yang satu mengucapkan hari raya dan yang lain membisu tak berkata-kata  kesan ayat-ayat  haram hukumnya. Apakah benar haram hukumnya kalau kita melihat sesuatu perayaan itu sekadar budaya dan bukan agama?

Apakah Allah itu tidak tahu nawaitu dalam hati kita dan terus menghukum haram? Sayapun kekadang tidak mengerti dan yang setahu saya iklan-iklan  semacam ini banyak kesan buruknya seolah semacam penghinaan agama orang lain. Apakah kita mahu berperang dan saling mengatakan yang mereka tak betul dan kita sahaja yang betul?

Bukankah Allah itu mahukan kedamaian dan bukan berperang sebab berperang itu hanyalah buat manusia-manusia  yang bersikap setan? Kita bukan setan tetapi manusia yang harus mendendangkan kedamaian demi dunia dan akhirat masing-masing .

Bagaimana kalau misalnya kala Natal itu dalam hati niat kita Allah yang satu yang kita sembah memberikan rahmat hidayah sama pupu-pupu  dan saudara-saudara  saya yang bukan Islam? apakah itu salah dan Allah terus menghukum saya meski jiwa dan hati saya tetap Islam dan tetap percaya Allah yang kita sembah dan mereka sembah itu tetap satu dan tidak dua tiga.

Memang bagi orang islam tetap berpandu sama al-quran dan hadis nabi dan itu saya yakin tetapi janganlah sampai menghina agama orang lain tidak benar.

Telah saya katakan mereka dengan agama mereka dan kita dengan agama kita, lalu kenapa ada ayat yang selalu menyakitkan hati orang lain yang juga saudara-saudara  kita sendiri kesan bersaudara rapat kesan pertalian darah/misalnya di Sabah kalangan saudara-saudara  saya sendiri. Saya tidak tergamak mengatakan kata-kata  yang menyentuh hati saudara-sauidara  saya di Sabah.

Saya tidak kesah dan saya ucapkan HARI NATAL kepada saudara-saudara  saya yang agamanya kristen bukan bermakna saya meninggalkan Islam atau tak percaya Islam, tetapi saya ucap kerana itu perayaan mereka dan saya mahu Allah yang saya sembah memberikan mereka rahmat dan hidayah sebab Allah mereka dan Allah saya sama yang satu dan tiada dua dan tiada tiga. Salahkah kalau saya mendoakan sedemikian?

Seperti saya katakan Malaysia ini pelbagai bangsa dan agama. Terserah kepada mereka kala perlembagaan sudah menentukan begitu harus saling hormat menghormati sesama bukan menghina lontar kata2 yang tidak seharusnya.

Kekadang kita ini melihat sesuatu itu haram kononnya sedang korupsi, tipu daya, rompak, habisi khazanah negara tidak pula mereka hindari malah semacam budaya. jelas hipokrit dan laknat!

Nabi kita berpesan agar dapat menambah sebanyak umat di dunia ini tetapi kalau kita asyik berperangai jahat dan dalam kepala asyik memusuhi yang bukan Islam dan bukan islam takut mendekati kita, lalu bagaimana kita menarik hati mereka untuk terpaut dan cinta tentang islam?

Maaf, saya bukan alim ulama dan bukan ustaz tetapi melalui kesenian telah ramai ikut jejak dan datang kepada saya untuk sertai agama kita dan bukan ego dan tembirang tetapi sekitar 400 orang telah akui dan mengucap kalimah Allah. Apa sumbangan kamu dalam agama yang asyik memusuhi orang lain yang tak sama agama. Allah mahu tahu apa yang telah saya lakukan selama ini.

Kita selalu menguar-uarkan Islam itu agama terbaik, penuh kasih sayang dan cinta sesama tetapi perangai kita tidak pernah diperlihatkan sama macam nabi tunjukkan?

Kalau dulu ramai bukan Islam membawa sepanduk salah sebuah parti Islam dan sesudah berubah kepimpinan, mereka yang tadi membawa sepanduk parti Islam sudah menjauh kesan kata dan sikap kita sendiri.

Konsep dakwah kita harus diperbaiki dan usahlah jangan terlalu perkauman dan menghina-hina  agama lain sebab bagi saya di Sabah ini, sesiapa yang menghina saudara-saudara  saya yang kristen agamanya, maka samalah macam menghina saya sendiri dan kalau sudah demikian maka saya akan mendepani mereka dan memperjuangkan mereka yang tidak pernahpun mengacau agama Islam.
Jadi, saya mengharapkan sikap-sikap  jahat di dunia seberang sampai dibawa ke Sabah yang hidup dalam keadaan aman dan tidak ada sikap benci membenci sesama.
Diharapkan hal-hal yang negatif yang bisa mengganggu gugat kebahagiaan bangsa di borneo ini segera diberhentikan dan sam-sama lah kita menghormati saudara-saudara  lain yang siap dengan acara mereka. Biar semuanya hidup aman damai dengan kepercayaan mereka masing.
Kita hulur tangan tanda bersahabat dan akhirat itu terserah kepada diri kesan itulah pilihan mereka dan kita tidak ada hak mempertikaikannya.
Salam semua


No comments:

Post a Comment