JABATAN PERTANIAN-MARDI DICADANGKAN MENANAM POKOK PETAI SECARA KOMERSIAL.....KEMELLIA HASSAN

Friday December 11. 2015

OLEH: SHAIMON S JUMADI

MEMANDANGKAN harga buah petai di pasaran    1 Kg  RM25.00  namun masih banyak yang membelinya sebagai makanan ulam-ulaman di kalangan orang-orang Melayu.

Jabatan Pertanian  dan MARDI tidak terfikir kah  untuk menanam pokok petai secara komersial yang mana buahnya boleh menembusi pasar global diproses jadi makanan dalam tin.

Memang terdapat juga pokok petai tetapi tumbuh liar di dalam kawasan hutan belukar itupun bilangan  pokok petai yang sedia ada cuma ada dua- tiga pokok saja.


Seorang aktivis masyarakat Dato Seri Paduka Kemellia Hassan berkata sebaik-baik kerajaan khususnya Jabatan Pertanian berusaha menanam pokok petai secara komersial dan setiap individu yang mempunyai kebun tanah hendaklah digalakan agar mereka menanam pokok petai sebagai sumber pendapatan untuk menjana ekonomi.

“Buah atau biji petai memang ada dujual yang telah diproses dalam tin dengan harga 1 tin RM4.50  kebanyakan yang membeli biji petai dalam tin ialah pihak pengusaha hotel  untuk sajian makanan ulam dengan disediakan sambal belacan yang sering terdapat di Sabah Hotel, Sandakan Hotel dan Sanbay Hotel.” Tambahnya lagi.
 
“Sebagai seorang aktivis tidak salah kalau saya mencadangkan kepada kerajaan negeri Sabah melalui  Jabatan Pertanian Sabah dan MARDI agar dapat mengorak langkah maju setapak lagi untuk mengusahakan tanaman petai secara besar-besaran untuk pasaran tenpatan dan global” Kata Kemellia.






No comments:

Post a Comment