PAKAIAN SEKSI PELAYAN WANITA BOLEH MENGUNTUNGKAN PERNIAGAAN ANDA BERLIPAT GANDA?

KUPASAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI (The Sabah Insider.Net)

SEKSI PAKAIAN Pelayan Wanita boleh menguntungkan pelanggan

RAMAI orang Melayu/Bumiputera buka restoran di beberapa lokasi tidak bertahan  lama berbanding dengan restoran-restoran mili
k Cina dan India.

Ada beberapa factor yang menjadi menyebab orang Melayu/Bumiputera  gagal dalam menjalankan perniagaan khususnya membuka kedai makan atau restoran.

Faktor pertama bukan masakan Melayu tidak sedab rasa masakan Melayu  ada yang memang sedap juga cuma dari segi layanan  kepada pelanggan inilah punca perniagaan Melayu kebanyakan tidak bertahan lama dan paling lama 2 hingga 4 tahun saja.

Lebih jelas  lagi  mereka kalau mengambil pekerja sebagai pelayan main hentam keromoh saja mereka tidak melihat dari sudut letar belakang seseorang yang bakal menjadi pelayan di restoran-restoran mereka.

Faktor kedua selalunya restoran-restoran milik Melayu/Bumiutera  sebilangan pelayannya ada yang  kurang sopan ada yang biadap dengan pelanggan contoh kalau ada pelanggan datang untuk minum kah atau makan bila mereka nampak macam  pura-pura tak nampak sehingga pelanggan itu tadi memanggil mereka itupun ada yang datang ada yang tidak datang sehingga sikap pelanggan tadi jadi meluap bila mereka jengkel melihat gelagat pelayan itu yang tidak memperdulikannya lantas mereka berpindah kelain restoran sama ada kerestoran Mamak atau restoran Cina.

Layanan buruk yang sering terjadi dan sudah  jadi amalan direstoran-restoran Melayu/Bumiputera mereka lah  penyumbang besar kemundururan perniagaan Melayu sendiri.

Kalau kita datang ke restoran India nampak saja pelanggan duduk tidak paya dipanggil terus datang pelayan untuk bertanyakan pesasan apa yang hendak dipesan begitu juga restoran Cina mereka bertul-betul takut kehilangan pelanggan.

Betullah kata orang  Customer everything is right walaupun ada pelanggan yang datang berkelakuan kurang sopan ada juga yang sombong tetapi sebagai pelayan kena layan demi menjaga perniagaan mereka jangan sampai nanti gara-gara pelanggan  marah terjejas pula kedudukan perniagaan mereka.

Perlu diingatkan  lain kali kalau pemilik restoran hendak mengambil pekerja sebagai pelayan tak kira orang asing  kah orang tempatan lihat dahulu pertawatakan mereka satu-satu kalau ada yang jenis peramah suka senyum itu baru sesuai bekerja direstoran anda;.

Lihat saja pelayan-pelayan direstoran mamak walaupuan perempuan PATI yang terdiri daripada bangsa Suluk-Bajau tetapi mereka memberi layanan baik kepada pelanggan yang datang sebab ada pemantauan daripada taukey mereka.

Berbanding dengan restoran Melayu/Bumiptera kebanyakannya taukeynya tiada duduk di kaunter terlalu mengaharap seorang pekerja duduk di kaunter bagi menjaga wang keluar masuk.

Pemantauan terhadap pelayan restoran perlu dilakukan oleh para pemilik restoran kalau malas taukey jaga kaunter lantik salah seorang jadi supervisor untuk memantau para pelayan tadi tapi kena bayar lebih sikit gaji supervisor itu tadi.


Insyalah dengan ada pemantauan yang dilakukan terhadap para pelayan sudah tentu kedudukan restoran anda kurang menghapi masalah sebab bila pelayan baik melayan pelanggan jadi pelangganpun senang hati dan kerap datang ke restoran anda.

No comments:

Post a Comment