BERMACAM-MACAM GELAGAT MANUSIA DIDUINIA INI ADA YANG SUKA TIPU

Wednesday December 02.2015

OLEH: NURLIAYA ABDULLAH

SEJAK dulu hingga kini istilah atau orang menipu ada di mana-mana dan sekarang ini kesan ekonomi semakin menyempit kita akan terjumpa tanpa sedar kita temui ramai sangat sang penipu.

Kekadang kawan yang terdekat dan tidak kita sangka sebenarnya penipu dan selalu saja menipu kita dan itu sebab kekadang kawan sendiri tidak boleh dipercaya.

Menipu ini pelbagai cara termasuk tidak amanah kala diperintah menyimpan duit atau jadi juruwang dan kekadang ada saja caranya menipu.

Kesan seorang menipu, orang lain pula yang terkena dan ini dinamakan aniaya sedang yang menipu tadi terselamat malah yang menipu itu pula mengatakan si anu bin sianu menipu dan kesannya menjadi kasus itu fitnah dan teraniyalah dilurus bendul.

Lain lagi penipuan hal-hal lain dan ada yang mengatakan dirinya belum kawin dan apa lagi si anak cina terpengaruh kesan dia pandu mercedes, king ninja dan suatu hari kedapatan temani datin ke pasar, rupanya kerjanya hanya pemandu kepada seorang YB dan ini memang terjadi kasus pemandu YB di sebelah Keningau, tapi tak rugi dapatlah dia tidur di sebuah hotel bersama. Lucu sangat!

Ada lagi yang bergaya mengurat seorang cewek dan siap dengan King Ninja dan konon punya kedai pakaian sukan di alam mesra, tau-tau  di sana semuanya milik cina dan sebenarnya ia hanya pemandu isterinya, sedang dia tidak punya pekerjaan dan hanya dikasih makan oleh isterinya yang memang ada kerja. aduhai dunia ini kesihan sangat seorang kawan itu.

Ada pula cerita seorang teman katanya dia memang tidak punya apa-apa  dan kala ketemu pertamanya konon dia pandu lori besar dan kawan-kawan nya kata "buat apa kawan dengan pemandu lori" dan kesan kasih barangkali ketemu juga tetapi sebenarnya tidak tak memandu lori tetapi kereta yang biasa dan ini memang terjadi.

Kelihatanya memang macam-macam  dalam dunia ini yang kekadang rasakan lucu pula sementara sang perempuan mahunya tidak mahu yang tidak punya kereta dan sekurang-kurangnya ada motor rasanya mereka terima saja termasuk lori berat bertan-tan masuk ke kota.

Hebat dunia ini tembirang kacang berlagak hebat padahal penganggur bergaya no satu dan sekarang inipun memang terbalik sudah sebab perempuan pula kasih makan suami dan suami asyik diam rumah nongkrong hisap vape asap di sana sini.


No comments:

Post a Comment