PENGANUT AGAMA KRISTIAN DAN ISLAM DI SABAH BOLEH DUDUK SEMEJA MAKAN-MINUM DI RESTORAN

KARYA ISMAILY BUNGSU

SAYA sebenarnya tidak ingin bicara soal agama ini apa lagi yang menyentuh islam dan kristen sebab selalu saja disalah tafsir dan seolah membangkitkan amarah.
Tetapi kali ini saya usaha bercakap sedikit dan ikhlas saya katakan tanpa ada niat lain sebab saya lihat budaya luar itu semacam masuk ke dalam mahu merosakkan tali persaudaraan kita sesama.
Memang hal ini tidak boleh kita biarkan sama sekali kala kita sayang Sabah dan kita sayang saudara2 kita yang cukup baik.
Terus terang saya katakan keutuhan kaum dan agama di Sabah ini memang yang terbaik dalam dunia dan tidak ada lagi yang terbaik selain keutuhan di Sabah ini.
Saya sejak di sekolah menengah st patrick Membakut memang kala tingkatan satu hingga 3 belajar/masuk kelas bible dan saya belajar dan kala itu father david yang mengajar.
Di sekolah itu banyak teman-teman saya beragama kristen dan mereka cukup baik dan rata-rata  mereka itu saudara-saudara  saya juga asal kg gana dan Tandui jadi kami cukup akrap.
Bila musim chrismas atau pesta menuai, mendengar saja muzik gong, saya melompat dan terus ke rumah nenek Manahai dan di sana ada menari sumazau kekadang sampai ke subuh dan tidur di sana. memang seronok.
Bila hari raya, anak-kanan nenek mahahai pula datang dan tidur di kampung dan kami cukup akrap, masak makan sama meski agama ini beda dan tiada rasa semacam beda perasaan, semuanya sama satu keluarga.
Hubungan itu hingga sekarang.
Dan sekarang bila Chrismas kami ketemu di rumah lama di gana dan rata-rata  yang datang itu cucu-cucu anak-anak manahai dan hampir semua dalam rumah yang datang ramai-ramai itu separuh islam dan separuh christian, malah ada yang bukan islam bijak membaca al-fatihah seperti suaminya Flersia dan Flersia masih kristen tetapi ibunya islam kawin dengan orang Menumbok.
Memang di Sabah ini agak lain sikit dan itu sebab saya kata budaya di Sabah ini nombor satu. ini pengalaman saya sebagai pengarah kebudayaan Sabah sekitar 25 tahun.
Kekadang saya ketemu teman-teman sesekolah saya dulu asal gana tandui dan bertahun tidak ketemu, sekali ketemu mereka peluk saya dan mengatakan syukur dapat berjumpa dan mereka itu kristen agamanya dan kesan pelukan itu kekadang saya ngalir juga air mata saya sebab mereka ini terlalu baik buat saya dan kesan baik itulah adek saya/datin raisah dipelihara dijaga oleh nenek Lim yang sudah meninggal 4 tahun lalu di Gana dan sempat juga adek saya datang ke sana sebab dianggap macam ibunya juga meski kristen agamanya.
Itu sebab saya katakan kalau saja Ibrahim ali yang mahu bakar bible itu ajak perang Salib, maka sayalah yang siap di depan memancung kepala Ibrahim Ali sebab Nabi tidak pernah ajar membunuh dan memerangi orang yang tak bersalah.
PERISTIWA P-ERKARA....Membakar Bible yang menyakitkan hati para penganut Kristian kenapa Polis membiarkannya
Jadi, terus terang s
aya memang sayang saudara-saudara , anak-anak buah saya yang agamanya kristen dan hubungan kami sesama tiada sesiapa yang akan berjaya memutuskan.
Memang perpaduan antara islam kristen di Sabah cukup unik sebab ramai antara mereka ini dalam rumah/adek beradek ada agamanya islam dan ada Kristen tetapi cukup harmoni penuh kasih sayang dan kalau adapun sengketa itu bukan kerana agama tetapi kerana hal-hal  lain.
Sebagai kesilpulannya orang Sabah yang mempunyai 32 suku kaum bangsa yang mempunyai perbezaan anutan agama mereka boleh duduk semeja makan dan minum di kedai-kedai ataupun warung-warung.

PERISTIWA PERKASA Hendak membakar Gereja kenapa kerajaan membiarkan tidak mengambil sebarang tindakan adil kah ini
Keadaan ini amat jauh berbeza dengan cara kehidupan dan budaya orang-orang di Semanjung yang terlalu panatik suka menghina bangsa dan mencari agama-agama lain di Sabah tidak mereka lebih menghormati suku-suku kaum dan agama-agama lain.
Salam kasih sayang buat semua


No comments:

Post a Comment