AKIBAT PENYAMBUNGAN HARAM ELEKTRIK DUA PENDUDUK KG MANGKALINAU JADI KORBAN (MATI)

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SEPATUTNYA pihak Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) membuat pemantauan yang ketat mengenai  menyambungan haram bekalan  elektrik di kawasan setinggan termasuk kampung Mangkalinau Batu 3 Jalan Utara dekat sini.

Dua trajedi yang telah meragut dua nyawa kejadian di tempat yang sama iaitu di Kampung Mangkalinau  di mana seorang anggota bomba Apollos mati akibat terkena renjatan elektrik menyambungan haram tiga hari kemudian disusuli oleh kematian kanak-kanak terkena renjatan elektrik (menyambungan) ditempat yang sama juga.

Kalau pihak SESB tidak memantau ketat keatas penduduk kampung tersebut yang terus menerus melakukan penyambungan haram elektrik ini dijangka akan mengundang ramai penduduk kampung itu jadi mangsa korban mati akibat terkena renjatan elektrik satu demi satu.

Kita lihat saja ada lagi penduduk Kampung Mangakalinau yang menyusul mati akibat terkena renjatan elektrik jiga fenomena ini tidak dapat diselesaikan oleh pihak SESB satu demi satu penduduk Kampung berkenaan mati ini jelas akan mengurangkan bilangan jumlah penduduk Kampung itu kalau ramai yang mati akibat terkena renjatan elektrik.







No comments:

Post a Comment