GHAFUR BUNG MUKTAR MUHYIDDIN DAN SHAFFIE PEMIMPIN BERANI MEMBUAT TEGURAN PERKARA-PERKARA SONGSANG

OLEH: ISMAILY BUNGSU
SHAIMON S JUMADI


MEMANG susah hendak mencari pemimpin UMNO/Barisan Nasional (BN) seperti Datuk Seri Abdul Ghafur Hj Salleh  yang berani menyelar para pemimpin UMNO yang didapti tidak bersependapat dengannya.

Tindakan Ghafur menyelar Timbalan Menteri Suruhanjaya  Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM)  Datuk Jailani  Johari ada kebenaran nya.

Ahli Parlimen Kalabakan itu menjelaskan jika benar projek1Bestari Net  gagal ianya tidak harus disalahkan semata-mata kepada mantan Menteri Pendidikan Malaysia  sebaliknya ia adalah dibawah tanggungjawab pihak kementerian dan juga kerajaan

" Timbalan menteri kata ada projek 1BestariNet daripada mantan menteri pendidikan. Kita satu kerajaan, jangan cari mantan, Kementerian bukan mantan" Kata Ghafur.
" Kalau begini, lain kali orang akan kata mantan punya..mana ada mantan punya, itu kerajaan punya" katanya di Parlimen hari ini.
Kenapa sesudah Muhyiddin tidak lagi duduki kerusi Menteri projek itu dipertikaikan dan apa saja maksud tersirat timbalan menteri berkenaan?

Terbaik kalaulah ada salah guna kuasa, pihak kerajaan minta saja SPRM siasat dan heret yang berkenaan ke muka pengadilan.

Mempertikai setelah dipecat kesan pertikai 1MDB seolah Jailani ada niat mengampu sebalik kritikannya itu.

Seorang lagi Ahli Parlimehn  Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin seorang pemimpin UMNO yang berani membuat teguran bila sesuatu hal yang tidak kena dihatinya suka menempalak kerajaan.

Baru-baru ini Bung telah menempalak kerajaan BN khususnya pihak Kementerian Pelajaran  mengenai alaun guru telah dipertikaikan kata Bung guru-guru dari Semenanjung yang ditugaskan di Sabah dan Sarawak alaun mereka sebulan RM1,500.00 sementara Guru-Guru dari Sabah dan Sarawak yang bertugas di Semenanjung hanya di bayar RM750.00 sahaja kenapa gaji guru tidak diselaraskan sama seperti gaji di Semenanjung ini tidak adil.

Kita difahamkan  sesiapa sahaja andata antarany6a kalau pemimpin kerajaan yang suka menempalak dan membuat kritikan  walaupun  pada hakikatnya untuk kebaikan rakyat selalunya mendapat kecaman  hebat daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang lain mereka tidak  mahu menerima kritik-kritikan seumpamanya.

Sebagai kesimpulan dan contoh yang terdekat dimana pemimpin UMNO nombor 2 dan nombor 3 seperti Timbalan Presiden UMNO  Datu Sri Muhyiddin Yassin,Naib Presiden UMNO Datuk Mohd Shafie Hj Apdal, Abdul Rahim  Bakri MP Kudat dan Hassan Malik mantan Menteri Perdagangan Dalam Negeri  Kepenggunaan dan Koperasi  gara-gara mereka membuat teguran mengenai kes 1MDB mereka jadi mangsa pemecatan dari jawatan di Kabinet.


Mujurlah Ghafur dan Bung Mukhtar tidak terikut-rikut mengeritik kes 1MDB kalau tidak akan jadi mangsa keadaan seperti mereka yang sudah disingkirkan itu.



No comments:

Post a Comment