SLOGAN RAKYAT DIDAHULUKAN SEDIKITPUN TIDAK MEMBAWA KEBAHAGIAN RAKYAT


OLEH: ISMAILY BUNGSU

KALA mengamati slogan "rakyat didahulukan" terasakan yang melontar kata-kata  itu kelihatannya seperti malaikat dan rakyat mula merasa senang dan mengatakan yang kerajaan memang terbaik, apa lagi kala melihat di tv dan utusan ada saja bantuan yang datang meski hanya sekeping zink beritanya menjalan lingkar ke mana-mana.
Begitulah yang diceritakan dan semuanya akan merasa senang terasakan dilindungi bawah pemerintahan berhati malaikat.
Disebalik cerita manis itu maka tidak ramai yang tahu ada duka yang mendalam dan kesannya mereka yang terkena kala tidur malam yang dilihat hanyalah langit dan bintang-bintang  berkedipan dan kala hujan berkeliaran entah ke mana mencari perlindungan.
rumah siap digunakan jentera berat untuk menolak dan apa saja yang ada hilang sekelip mata meski di sana mereka sudah hampir berabad tinggal sejak dato nenek mereka dan slogan rakyat didahulukan jelas hanyalah mainan kata2 dari manusia berwajah malaikat tetapi di dalam penuh bobrok dan busuk hati lebih baik binatang jalang.
Maaf kejadian ini memang banyak berlaku di mana2 dan tidak terkecuali negeriku di bawah bayu dan kejadian yang saya paparkan kali ini jelas letaknya di sarawak dan dilaporkan di Bintulu.
Tak kesah di mana tetapi mereka itu rakyat Malaysia dan sepatutnya tidak dilakukan seperti binatang jalang dan sedang bintang jalang liar dan jahat barangkali tidaklah demikian sikapnya dan akhirnya slogan rakyat didahulukan melayang-layang terbang dan turun menjadi dedebu hilang entah ke mana.
Allah itu maha adil kepada semua hambanya tak kira apa fahaman, agama dan kepercayaannya dan insya Allah akan ada pembalasan berkat doa mereka yang teraniaya segala.
salam petang semakin petang dan jumpa malam nantinya dan usahalah kita sama menulis demi kebenaran dan jika ini menjadi kesalahan, silakanlah saya siap asal jangan saya menipu dan mencuri khazanah negara bangsa.


No comments:

Post a Comment