NEGARA KITA ALAMI KEMOROSOTAN EKONOMI WONG MINTA TANGGUHKAN DULU PELAKSANAAN GST 6%

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SANDAKAN:- Ahli Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong antara lain menjelaskan memandangkan negara kita kini bukan saja mengalami kemorosotan ekonomi. Bahkan telah menghadapi pelbagai masalah seperti musibbah banjir, nahas kapal terbang akan disusuli pula GST yang akan berkuatkuasa pada 1 April ini.

Dengan itu Wong mewakili  rakyat di seluruh Negara ini  menyeru kepada kerajaan agar menangguhkan  dahulu pelaksanaan GST 6 peratus itu kerana ini akan memberi impak negatif  kepada rakyat rakyat jelata.

Wong menunjukkan bahawa, memasuki tahun yang baru ini, rakyat masih mengalami masalah ekonomi, hutang negara juga tidak terkecuali. Pada masa yang sukar ini, kerajaan tidak wajar melaksanakan GST 6%, dan masa kini juga bukan masa yang sesuai untuk pelaksanaan cukai tersebut.

Beliau menggesa kerajaan BN, merealisasikan konsep “Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”, bukannya bercakap sahaja.

Wong menegaskan bahawa, kerajaan dipilih oleh rakyat, kini GST melanda sehingga kupon parking juga perlu bayar GST. Cukai ini mendatangkan kesan yang serius kepada golongan pendapatan rendah dan tengah, membebankan rakyat.

Menurut beliau, terutamanya di Sabah, disebabkan Dasar Kabotaj (pengangkutan laut)masih belum dimansuhkan, menyebabkan harga barang di Sabah 30% lebih mahal berbanding dengan Semenanjung, ini amat tidak adil kepada orang Sabah. Adakah ini 1 Malaysia? Jika ini adalah 1 Malaysia, harga barang di Sabah dan Semenanjung sepatutnya sama, apakah penjelasan kerajaan BN?

Wong berkata, oleh kerana harga barang di Sabah 30% lebih mahal berbanding dengan Semenanjung, seandainya GST dilaksanakan, rakyat Sabah akan bertambah sengsara, dan kena membayar GST yang lebih tinggi berbanding dengan Semenanjung, adakah ini adil untuk orang Sabah?

Beliau menegaskan bahawa, Sabah adalah negeri yang paling miskin, kini kena membayar GST yang lebih tinggi apabila ia dilaksanakan, apa sebenarnya pemimpin Sabah sedang buat? Adakah mereka berfikir untuk orang Sabah?

Katanya, pendapatan orang Sabah adalah 30% lebih rendah daripada Semenanjung, dan menghadapi harga barang 30% lebih tinggi. Yang paling miskin kena bayar harga barang yang lebih mahal dan GST yang lebih tinggi, apakah rasional ini? Pemimpin Sabah sepatutnya berusaha sedaya upaya untuk mempertahankan kepentingan rakyat Sabah, bukannya membiarkan orang Sabah dieksploitasi.


Wong juga berasa amat tidak munasabah dengan pengumuman Jabatan Kastam Sabah tentang dendaan RM100 setiap hari bagi syarikat yang mencapai pendapatan tahunan RM500 ribu tetapi gagal mendaftar GST.

Wong berkata, pegawai kastam memberi penerangan yang tidak jelas, semuanya memberi maklumat yang berlainan, mengelirukan para peniaga. Mengapakah kerajaan tergesa-gesa melaksanakan GST? Adakah takut terlambat mengeksploitasi rakyat?



No comments:

Post a Comment