KELEWATAN PROJEK PELEBARAN JALAN BATU 8 KE BATU 16 PUNCA UTAMA KEMALANGAN JALANRAYA

SOROTAN DARI MEJA EDITOR
SAIMON S JUMADI
ssjumadi@gmail.com














SESAK...Saban Hari Jalan Batu 8  berlakunya kesesakan





















PROJEK  pebelaran Jalan Batu 8 ke Batu 16 Jalan Labuk yang dijadualkan  siap sepenuhya pada akhir tahun 2013 tapi gagal dilanjutnya lagi  pada tahun 2014 pun tak siap juga.

Namun kerja-kerja pembinaan jalan itu juga masih diteruskan yang dijadualkan akan siap sepenuhnya pada bulan April ini, boleh kah siap sepunuhnya pada April nanti sedangkan projek yang kini sedang dijalankan baru siap hanya 30 peratus sahaja.

Hanya tinggal 3 bulan sahaja pihak kontraktor telah menjanjikan dan memberi jaminan  kepada Jabatan Kerja Raya bahawa  kerja-kerja  pelaknasaan projek tersebut mesti siap sepenuh pada bulan April tahun ini.

Dengan keadaan jalan itu sekarang yang siap separuh jalan betul-betul menyusahkan para pengguna jalan raya setiap hari sama ada naik atau turun telah berlakunya kesesakan berderet-deret kenderaan berada diatas jalan sehingga menyebabkan berlakunya beberapa kemalangan yang mengorbankan berapa nyama pemandu dan penumpang boleh dikatakan setiap minggu ada saja kemalangan membabitkan lima hingga enam buat kenderaan
Disebabkan oleh kelewatan menyiapkan  projek pelebaran  jalan yang dimaksudkan itu pihak kontraktor  yang tidak mengikut jadual yang telah ditetapkan  maka punca penyebab utama berlakunya kemalangan sering terjadi pada setiap tahun jalan itu telah meragut 20 nyawa mati akibat kemalangan.

Tahun 2013 kemalangan jalan raya berlaku di Jalan Batu 8 hingga ke Batu 16 dianggarkan  20 kemalangan 12 mati  selebihnya para.

Pada tahun 2014 25 kemalangan membabitkan  kenderaan bertembung antara satu sama lain 10 mati di tempat kejadian15 lagi cedera para.

Sementara kemalangan yang membabitkan motorsikal bertembung dengan pacuan 4 roda sebanyak 10 buah mereka semuanya mati serta merta ditempat kejadian.

Selagi projek pelebaran jalan itu belum siap selagi itu ramai orang akan jadi mangsa korban  nahas jalan raya  ia sekarang jalan Batu 8 hingga ke Batu 16 Jalan Labuk ia disebut dan digelar sebagai jalan maut atau jalan persinggahan menempa maut.



No comments:

Post a Comment