JALAN SEGALIUD-BUKIT GARAM BANYAK MENYUMBANG KEMALANGAN JALAN RAYA MENGERIKAN

CORETAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI
 










REMUK HANCUR.....Kemalangan Bas Sekolah Tahun 2014 inilah yang dimahukan oleh Pan Borneo maka sengaja melambat-lambat menyiapkan jalan Segaliud-Bukit Garam


PROJEK pelebaran Jalan Segaliud ke Bukit Garam yang bermula  dari tahun 2012 lagi sehingga kehari ini kita sudah melangkau ke tahun 2015   tapi jalan tersebut belum siap-siap lagi.

Kontrakor Pan Borneo yang dilantik kerajaan untuk projek pembinaan jalan itu jelas menampakan kegagalannya pihak kontraktor menyiapkan projek telah menimbulkan  kontraversi di kalangan pengguna jalan yang berulang alik melalui jalan tersebut.

Hampir tiga  tahun lamanya  pembinaan projek pelebaran jalan Segaliud ke Bukit Garam gagal disiapkan sepenuhnya walaupun sudah tamat tempoh jadual projek tersebut.

Dalam keadaan jalan grabel para pemandu terpaksa memandu lebih berhati-hati diatas jalan itu kerana silap langkah  begitu mudah mendapat kecelakaan jalanraya yang mengerikan.



Dalam tempoh tiga tahun saja jalan segaliud telah meragut lebih  25 nyawa terkorban akibat tragedy  kemalangan yang mengerikan diatas jalan itu membabitkan 20 kenderaan remuk.

Kebanyakkannya kenderaan yang terlibat dalam kemalangan itu ia membabitkan lori truck dengan kenderaan-kenderaan kecil asal bertembung antara satu sama lain bagi kenderaan-kenderaan kecil pastinya remuk berkecai termasuk pemandu dan penumpangnya turut berkecai  mata keluar perut terburai badan hancur lebur macam daging con beef dalam tin.

Akhir sekali kemalangan yang membabitkan bas sekolah dengan sebuah lori 6 ton dijalan Segaliud pada tahun 2014 bulan Ogos di mana  pemandu Bas Sekolah dan semua penumpang yang terdiri daripada para  penuntut sekolah satupun tiada yang selamat semuanya mati kojol ditempat kejadian.

Manakala pemandu lori yang melanggar Bas sekolah tersebut sedikitpun tidak mendapat kecederaan malahan pemandu lori bersenang hati ketawa terbahak-bahak maklum saja pemandu lori tersebut terdiri daripada orang asing  dari Indonesia  kerana berjaya membunuh secara sengaja kepada semua penumpang bas sekolah itu.

Walaupun sudah banyak  berlakunya kemalangan diatas jalan raya itu yang banyak meragut nyawa namum bagi pihak contractor Pan Borneo masalah itu bukan masalah mereka  bagi pendapat mereka kenapa kalau hari-hari  ada kemalangan apa kami peduli mampus-mampuslah
  
Sebenarnya kelewatan menyiapkan jalan Segaliud oleh Pan Borneo sebagai kontaktor yang dilantik kerajaan terlalu berlembut walaupun sudah tamat tempoh jadual  untuk menyiapkan jalanraya itu  kontraktor yang bertanggunjawab keatas pembinaan jalan itu dibiarkan begitu sahaja tanpa ada tindakan diambil  dikenakan kepada kontraktor terbabit.




No comments:

Post a Comment