MENGAMALKAN MAKAN IKAN DISUNTIK AIR MAYAT 90 PERATUS PENDUDUK SANDAKAN MENDAPAT KANSER

OLEH: SHAIMON S JUMADI      


SANDAKAN:- Penduduk daerah Sandakan  90 peratus akan mendapat penyakit kanser jika terus mengamalkan makan ikan besar yang disimbah oleh air mayat (air keras) oleh segelintir peniaga ikan yang tidak bertanggungjawab dengan tujuan untuk meraihkan keuntungan saja tanpa memikirkan risiko dan implikasinya terhadap manasuia.

Kebanyakan  jenis ikan besar yang disimbah air keras ialah jenis ikan merah,ikan putih,ikan tongkol,ikan kurau dan ikan senangin dan ikan-ikan yang diletakan diatas meja tidak kelihatan adanya lalat atau langau menginggapi pada ikan-ikan tersebut.

Paling ketara sekali kenapa lalat-lalat atau langau takut menginggap pada ikan-ikan  yang disimbah  dengan air mayat  sebab kalau lalat-lalat tadi menginggap pada ikan-ikan tersebut maka lalat-lalat tadi akan mati serta merta.

Perkara menyuntik atau menyimbah ikan-ikan berkenaan yang kebanyakan dijual dipasar-pasar umum lama sudah berlaku  dan para pelangganpun ada yang menyedari fenomena ini namun mereka akan tidak memperdulikan walaupun ikan-ikan tersebut disimbah dengan racun rumpai (Baigon) mereka tetap membeli ikan-ikan tersebut soal membawa kemudaratan pada manusia mereka sudah lali dan tidak ambil kisah sangat mati-matilah  yang pentng kita puas makan ikan besar.


JENIS IKAN INI....Yang disimbah air keras 90 peratus penduduk Sandakan yang mengamalkan suka memakan ikan-ikan ini bakal jadi arwah kerana keracunan..AWAS




Kecenderongan mudah mendapat penyakit kanser manasuia  suka  makan benda-benda yang dibubuh bahan pengawet khususnya air keras yang disumbah atau disuntik pada ketam dan ikan-ikan tertentu.

Dalam kajian ekoran penduduk yang suka  makan ikan yang disuntik dengan bahan pengawet atau air keras 90 peratus mereka akan mendapat penyakit kanser dalam hal ini Jabatan Perikanan harus bertindak segera membuat pemantauan  terhadap penjual ikan di pasar-pasar umum untuk membuat uji kaji adakah ikan-ikan itu telah disuntik dengan bahan pengawet.







No comments:

Post a Comment