MENYIMBAH IKAN-IKAN GUNA AIR MAYAT JADI BUDAYA YANG DIAMALKAN PENIAGA IKAN

OLEH: SHAIMON S JUMADI

SANDAKAN:- Kedegilan segelintir  penjual  ikan di pasar-pasar ikan umum sama ada di Sandakan, Lahad Datu, Tawau, Kota Kinabalu dan Keningau terus mengamal budaya menyiram (menyimbah/menyuntik) ikan-ikan besar walaupun telah dipantau oleh pihak Jabatan Perikanan mereka langsung tidak menindahkan amaran walaupun sesetangah  peniaga ditelah diambil tindakan undang-undang di bawah  akta racun 1952.

Kedegilan para penjual ikan  masih lagi meneruskan menyimbah ikan dengan  menggunakan air mayat ia menjurus mendorong untuk membunuh secara perlahan-lahan kepada penduduk Sabah yang gemar memakan ikan besar yang disimbah oleh air asit (air mayat) bagi mendapat kanser.

Kebiasaannya ikan-ikan yang disimbah dengan bahan pengawet itu (air Mayat) ialah jenis ikan merah, ikan kayu, ikan panic, ikan putih untuk bertahan lama hingga 3 bulan tidak mudah busuk tidak diinggapi lalat.



Jadi ini jelas menyimbahan air mayat keatas ikan-ikan yang dimaksudkan itu sudah jadi satu budaya diamalkan oleh para peniaga ikan di negeri Sabah mereka tanpa memikirkan risiko dan implikasinya yang boleh membayakan dan  kemudaratan kepada manusia asalkan mereka memperolih keuntungan yang lumayan soal bahaya kamu makan  ikan yang disiram air mayat itu bukan urusam kami sebagai peniaga.


Dalam pertemuan  dengan Pengerusi Pertubuhan Pengguna Sabah  (CAPS) Hj Ali Amad pihaknya sungguh kesal terhadap perilaku para peniaga yang tergamak melakukan perkara keji tergamar menyiram ikan-ikan guna air mayat  yang dijual dipasaran ini jelas mereka terang-terang mahu membunuh rakyat Sabah  dengan secara halus.







AIR KERAS....Guna siram ikan-ikan yang kamu makan itu untuk ikan bertahan lama 3 bulan hingga 6 bulan macam mayat yang disimbah air mayat direput.



Saya jangkakan ramai pegawai-pegawai kerajaan orang-orang awam yang masih memakan ikan-ikan yang disimbah ar mayat nesnaya mereka akan mati secara perlahan-lahan sudah pasti banyak tanah-tanah kuburuan yang ada di Sabah ini tidak menampung untuk mengubur mereka yang mati akibat keracunan memakan ikan-ikan yang disuntik  air mayat" kata Hj Ali  dengan nada sedih.


Begitu juga tambah Ali hospital-hospital yang daerah di sini sudah tidak boleh memanpung menempatkan orang-orang yang keracunan itu disebabkan mengamalkan makan ikan yang disimbah air asit (air mayat)

No comments:

Post a Comment