KPDKK GAGAL PANTAU NAIK HARGA BARANG 90 PERATUS SEMPENA TAHUN BARU CINA

OLEH: AZMI AZMAN 


SANDAKAN:- Pertubuhan Perlindungan dan Kepenggunaan Sabab (CAPS) Bahagian Sandakan mempertikaikan penurunan kadar tariff elektrik di Sabah hanya 3.5 peratus sama dengan 1.20sen/KWJ berbanding di semenanjung penurunan tarff elektrik sebanyak 5.8 peratus sama dengan 2.25sen/KWJ

Pengerusi CAPS Sandakan Hj Ali Ahmad (Gambar) berkata penurunan kadar tariff elektrik bukan dibaik akan tetapi kenapa tidak diselaraskan dengan Sabah itu baru adil.

“Konsep 1Malaysia meman tidak sesuai lagi dugunakan apa-apa hal negeri Sabah banyak ketinggalan kalau penurunan bahan apa Petrol RON 95 RM1.70 sen hangar diselaraskan  diseluruh negara kepada pula kadar tariff elektrik Sabah terkecuali” katanya.

LIMAU MINDARIN HARGA LAMA RM28.90 sekotak harga sekarang RM45.90.



Ali Ahmad berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ahli Parlimen Sandakan Stephen Wong yang tersiar diportal Online The Sabah Insiden.net yang bertajuk: “TIDAK ADIL UNTUK ORANG SABAH PENURUNAN KADAR TARIFF ELEKTRIK BERBANDING SEMENANJUNG pada  13 Februari 2015.


HARGA KUACI PUTIH HARGA TAHUN LALU RM25.00 1KG harga searang 1kg RM35.00



Selain itu CAPS juga kesal dengan sikap pihak Kementerian Perdagangan  Dalam Negeri Koperasi dan Kepunggunaan (KPDNKK) yang telah gagal memantau harga baranga di seluruh primes khususnya didaerah Sandakan dimusim-musim perayaan Tahun Baru Cina.

Al berkata terdapat beberapa gedung peniagaan dan termasuk kedai-kedai runcit telah menaikan harga barangan sehingga keparas 90 peratus daripada harga asal.

HARGA TAHUN LALU Limau mandarin 1kg RM4.00 harga searang 1kg RM8.00


“Kenaikan harga barangan mendadak sempena sambutan tahun baru cina membuat pelanggar rimas dan gusar untuk membeli barang-barang keperluan untuk menyambut tahun baru cina yang bakal disambut lagi beberapa hari dari searang” kata Ali
                        
Begitu juga CAPS Sandakan kata Hj Ali banyak menerima adua dan rungutan daripada pelanggan yang dan duduk nongkrong di resrran-restoran mamak mendawak semua bentuk makanan yang dijual bertambahy mahal daripada sebelumnya.



HARGA PEHAK AYAM....harga sebelum RM9.90 1kg harga sekarang RM14.00 1kg
 HARGA AYAM BULAT HARGA SEBELUMNYA 1KG 10.00 HARGA SEARANG RM 13.00 1KG




Ali berkata roti canai kosong sekeping RM2.20 canai telur RM4.00 semen tara mee goreng sea food RM9.00 nasi bryani RM15.00 Kopi O RM3.00  minuman sejuk RM5.00 segelas dan nasi ambeng RM35.00 sepinggan tiga lauk.

Disebabkan kegagalan pihak KPDNKK memantau harga-harga barangan nampaknya  para peniaga semakin kepala besar (kepala ganden) tidak boleh dibiarkan kerana menyusahkan pengguna untuk berbelanja khususnya masyarakat Cina yang bakal menyambut tahun baru cina.

DAGING ULAR SAWA HARGA SEBELUM RM30.00 1KG HARGA SEKARANG RM45.00 1KG



Ali berkata dengan penurunan bahan api RON RM1.70 seliter tiada membawa erti sebenar tiada impaknya  malahan para peniaga menaikan harga barangan keperluan mencecah 90 peratus .



No comments:

Post a Comment