PEMILIK TANAH ARAH POLIS TEMBAK SAMPAI MATI MANA-MANA PENDUDUK YANG ENGKAR BERPINDAH


OLEH: THOMAS SUNGGIOK

RANAU:-  Di Sabah sejak dari dulu lagi  kes tanah adah (NCR) yang membabitkan kawasan luar bandar (pedalaman)  tiada kesudahannya pencabulan demi pencabulan  hak asasi manusia sudah tiada ada komprominya atau bertimbang rasa semakin menjadi-jadi.

Tanah adat sejak di zaman British lagi boleh dikatakan sejak 4 generasi keturunan daripada hutan rimba belukar sehingga jadi perkebunan getah, kebun buah-buah hingga penaman kelapa sawit tidak dikeluarkan geran yang berstatus NT.

Seribu asalan kononnya tanah adat ini adalah atas daya  inisiatif dan budibicara Pegawai Daerah hanya memberi sekeping surat terhadap mana-mana penduduk yang sudah mendiami tanah-tanah tersebut.
Persoalannya kenapa wakil-wakil rakyat sejak di zaman pemerihantan USNO, BERJAYA dan PBS sehingga ke pemerintahan BN hari ini tiadapun salah seorang wakil rakyat yang mahu membela atau mempertahankan tanah adat ini yang merupakan tanah warisan untuk diatur bagi  pengeluaran geran berstatus NT. 

ATAS ARAHAN PEMILIK TANAH.....Polis bersiap sedia untuk menembak sampai mati mana-mana penduduk yan degil untuk berpindah .


Ekoran ketiadaan keprihatinan  wakil-wakail rakyat itu untuk menguruskan  mendapatkan  geran kepada pemilik-pemilik tanah tersebut  maka kedudukan tanah tersebut dianggap sebagai tanah reserb atau tanah simpanan kerajaan dan sesiapa saja boleh memohon tanah-tanah tersebut baik orang luar dari Semenanjung  mahupun rakyat tempatan sendiri.

Yang paling menyedihkan dan nasib malang yang telah menimpa para pemilik tanah yang sekian lama menduduk-duduki tanah-tanah tersebut sehingga menjadi satu kawasan kampung  yang berdaftar yang mempunyai bilangan penduduk lebih 100 orang 100 peratus penduduknya adalah rakyat tempatan anak jati Sabah bukan bumiputera fotostat yang terdiri daripada suku Murut, Kadazan-Dusun dan bangsa Sungai sering menjadi  sasaran kerana tanah mereka sering dicabuli dan diramnpasan oleh orang-orang yang rakus harta dunia.

Sering menjadi persoalannya ekoran tanah-tanah mereka dirampas bukan saja tanaman kelapa sawit mereka tebang dan rumah-rumah mereka dibakar penduduk menjadi kelam kabut habis harta yang dikumpul sekian lama bertahun-tahun dengan sekelip mata dibakar, bukan saja  rumah-rumah penduduk kampung yang terlibat di bakar bahkan kereta-kereta mereka di bakar walaupun mereka masih menanggung hutang mereka  langsung tak ambil kisah yang penting mereka harus keluar dari kampung berkenaan.
  
Ini jelas kaum Isreal dikatakan kejam sehingga mendapat kutukan tetapi kita tidak pernah dengar bangsa Israel membunuh kaumnya melainkan membunuh orang lain seperti Hamas dan Plastin berbanding dengan para pegawai kerajaan yang ada sekarang sanggup menganiaya bangsanya sendiri kerana sogokan wang ringgit dan kuasa dan pangkat hingga lupa asal usul keterunan bangsa dan agama.
Kita lihat pada hari ini dimasa satu peristiwa yang benar-benar menghayati bila-bila mana sebuah syarikat gergasi dari Semenanjung yang didalangi oleh orang Sabah sendiri telah meradu semua rumah tanaman dimunahkan  dan jika mereka engkat untuk mengosongkan rumah-rumah mereka di Ranau  pihak berkuasa akan memanggil polis atau tentera untuk menembak satu persatu orang-orang kampung yang keras kepala.

Kerajaan tidak akan ambil kisah sangat kalau tentera atau polis yang membunuh sebanyak mana ramainya manusia yang enggan berpindah sebab ini adalah urusan kerajaan sebab bagi mereka nyawa penduduk-penduduk kampung yang terdiri daripada rakyat jati tempatan Sabah  tiada nilainya berbanding nyawa orang semenjung yang disujut seperti menyebah Tuhan atau nabi.

Sebagai kesimpulannya dalam laporan aktiviti tahunan SUHAKAM bagi tahun  2013 kes tanah adat (NCR) di seluruh Sabah  yang dilaporkan sudahpun di bawa ke pihak pengadilan tetapi belum ada keputusan sudah mencecah 94 kes

Menurut orang-orang kampung yang menjadi mangsa pengusiran  tuan punya tanah (Penceroboh Tanah)  sudahpun mengarahkan  polis sekiranya penduduk-penduduk kampung enggan berganjak untuk mengosongkan tanah tersebut polis tiada pilihan lain melainkan menembak satu persatu semua penduduk kampung yang engkar ini atas arahan pemilik tanah yang sanggup membayar nyawa penduduk kampung terbabit sejumlah RM10. Juta kepada pihak polis sekiranya mereka menambak.






No comments:

Post a Comment