KES PALING BANYAK DITERIMA IALAH ISU TANAH ADAT NCR MENCECAH 94 KES TAHUN 2013 ....KATA NORDIN



OLEH:  SAIMON S JUMADI
FOTO APEK ANSUKO
I

KOTA KINABALU:- Kes paling banyak yang telah  dimbil tindakan dan dItengehkan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) rentetan daripada aduan  yang diterima  sepanjang tahun 2013 adalah isu tanah yang paling tinggi mencecah hingga  94 kes  dan  isu  kedua  adalah isu kewarnegaraan juga mencecah 30 kes.

Sementara kes-kes  lainnya yang membabitkan hak-hak asasi kemanusian setiap kes yang dilaporkan oleh para pengaduh setelah disiasat rapi dan yang mempunyai bukti-bukti kukuh semuanya diambil tindakan.

Pesuruhjaya SUHAKAM Sabah Nordin Kassim menjelaskan dalam sesi terumaramah eksklusip dengan Editor  The Sabah Insider dipejabatnya baru-baru ini telah menjelaskan dengan terperinci mengenai salah satu fungsi sebenar SUHAKAM ditubuhkan.

Nordin berkata  tujuan SUHAKAM di tubuhkan dinegara ini pada 9hb Sept 1999 adalah untuk membantu kepada pihak kerajaan  bagi memperbaiki perundangan dan dasar-dasar khusus yang berkaitan dengan hak-hak asasi manusia.


“Contohnya mengenai kes-kes tanah adat NCR di kawasan-kawasan luar bandar/pedalaman  milik orang-orang kampung anak jati Sabah telah dicerobohi, kes kewarnegaraan kes polis, kes pekerjaan, kes imigeresen kes pendidikan dan kes-kes lainnya.” Kata Nordin.

Selain itu juga pihak SUHAKAM juga banyak membantu mengenai kes-kes ibu tunggal  kes rawatan dan perubatan yang telah dilaporkan kita ambil tindakan.

“Sebenarnya fungsi SUHAKAM ditubuhkan adalah untuk mendidik dan menyedarkan   kepada masyarakat tentang hak-hak asasi manusia supaya mereka tahu  pencabulan hak-hak manusia yang boleh ditengahkan untuk mendapat pembelaan sewajar daripada pihak SUHAKAM.

Munurut Nordin semua laporan tahun kegiatan SUHAKAM sepanjang tahun  disalurkan kepada kerajaan ada juga yang diguna pakai untuk dibentangkan sama ada disidang parlimen mahupun di sidang dewan undangan negeri, semua lapuran yang diserahkan kepada pihak kerajaan telah memdapat maklum balas.

Tambahnya lagi peranan utama SUHAKAM mendidik kepada masyarakat luar bandar dalam beberapa  sudut apek pertama mengenai isu tanah NCR kes ini memang paling banyak yang diajukan oleh para pemilik tanah.

“Sebelum sesuatu kes untuk diketengahkan khususnya di mahkamah semua kes terlebih dahulu dianalisis rujuk kepada mana-mana jabatan yang berkaitan untuk mendapatkan kesahihannya.

Untuk menyelesaikan sesuatu kes bukan mudah untuk dibereskan ia memakan masa bertahun-tahun lamanya  sebab ia memerlukan saringan dan tapisan yang lebih terperinci


“Pihak SUHAKAM tidak secara membabi buta  untuk mengambil sebarang tindakan terhadap kes-kes yang diterima daripada pengadu semuanya kena rujuk mana-mana jabatan berkaitan untuk mendapatkan maklum balas yang jelas” ujarnya. 

No comments:

Post a Comment