DS SHAFIE APDAL ADALAH PEMIMPIN YANG TEGAS



Friday July  01/2016


OLEH:  ISMAILY BUNGSU
www:sabahinsider14.blogspot.com

DATUK Seri Mohd Shafie  Hj  Apdal antara pemimpin yang berjaya duduki kerusi tertinggi sekali dalam UMNO dari Sabah dan itu kesan pengaruhnya yang tidak boleh dipertikaikan.

Dia lulusan ekonomi dan juga antara yang ramai pengikut di Sabah terutama Bajau Semporna, Lahad Datu hingga ke Sandakan.

Sepanjang penglibatannya dalam politik dia selalu bercakap sederhana dan kesannya kalangan beda fahaman politik di Malaysia tetap hormat dia dan terus bersahabat.

Dalam politik dia jenis yang setia sama parti dan kerana setia itulah dia tidak meninggalkan parti dan tidak pernah sepentas bersama pemimpin pembangkang bila kasus 1MDB diperkatakan.

Dia memang setia parti, cuma bila pemimpin tidak benar maka ia siap bersuara dan bertanya sebab dia berpeggang kepada sabda nabi "katakanlah yang benar meski pahit"



Hakikat jelas dalam parti dia bukan jenis pak angguk atau mengikut apa saja yang dilakukan oleh kepimpinan dan kerana tidak akur perbuatan bobroklah makanya dia bersama mantan TPM dan MB Kedah siap bertanya dan membantah.

Di Semporna caranya bertindak beda dengan YB2 pemimpin lain di sana dan tentunya ada di sana bersikap setia hanya bising di luar dan tidak berani mengatakan hal sebenar dan itu beda dengan sikap DS Shafie Apdal.

Berdasarkan sikap yang ditunjukkan itulah saya melihat dia benar2 memperjuangkan kepentingan Sabahan dan siap menerima risiko digantung oleh atasan dan sikap itulah yang membedakan dirinya dengan pemimpin2 lain di Malaysia terutama di Sabah.

Barangkali untuk sementara ini DS Shafie tidak akan menyertai mana-mana parti tetapi rasanya dia dan ahli2 UMNO di Semporna yang ribuan meninggalkan UMNO termasuk UMNO Kinabatangan akan siap merancang strategi menghadapi PRU14 akan datang.

Terbaik dan dijangka ia bersama pengikut/ahli UMNO yang meninggalkan UMNO dan cawangan2 UMNO seluruh Sabah bakal menyusul akan mengumpulkan tenaga dan tentu akan sama
berbincang dengan kepimpinan parti dalam BN dan tidak hairan kekuatan baru akan wujud di Sabah.

DS Shafiee akan bertindak kuasai pantai timur dan sementara KDM akan kuasai kawasan majoriti KDM dan PH/DAP akan kuasai pantai barat menuju ke Sipitang sedang DAP akan kuasai bandar.

Jika fomula ini diguna pakai grup DS Shafie Apadal dan KDM bersatu menggabungkan diri secara bersama dengan PH maka barangkali BN dengan sendirinya akan goncang dan ini saja caranya untuk mengajar atasan yang lupa diri kesan berkuasa dan secara tidak langsung Sabah akan berubah wajah.

Selagi BN pimpinan Najib berkuasa, maka selagi itulah rakyat Sabah akan terus payah dan menderita dan tiada pilihan semua pembangkang mesti bersatu dan BN harus dilawan "satu sama satu"




ULASAN EDITOR

Yang kasih rosak dan pecah belah dalam perjuangan dan dalam perpaduan UMNO iala antaranya orang-orang seperti Salleh Burung Said Keruak, Tengku  Adnan Mansur (Tengku Palsu)  Nazri Aziz, Azalina  Othman Said, Abdul Rahman Dahalan-  Sabri Ismail dan beberapa orang lagi yang tak sempat disenaraikan nama-nama mereka yang terlibat menjahanamkan perjuangan Mukhris,Muhyiddin dan Shafie.

Orang-orang yang namanya disebut ini  adalah sebagai anjing-anjing jagaan peliharaan Najib yang kuat menyalak inilah orang-orang yang kasih hancur kedudukan Najib nanti.

Mereka itu tidak iklas berjuang untuk UMNO sengaja kasih pora peranda dalam UMNO tukang ampu tukang jilat pantat tukang bodek tukang angkat kaki demi kepentingan dirinya sendiri itulah mereka sebenarnya Najib akan tertipu nanti oleh mainan kotor mereka.






No comments:

Post a Comment