DATO SERI KEMELLIA HASSAN NAMANYA SEMAKIN TERSEBAR LUAS SEBAGAI SEORANG AKTIVIS MASYARAKAT


DARI KACAMATA EDITOR KANAN
SHAIMON S JUMADI


NAMA Dato Seri Kemellia Hassan kini mulai terpahak dihati masyarakat apabila gerak langkahnya mulai tersebar luas di media portal online antaranya The Sabah Insider.Net dan FST News (Free Sandakan Today.Com).

Masyarakat sekeliling pastinya ingin mengetahui sedikit sebanyak tentang peranannya dan latar belakangnya, Kemellia ini sebenarnya seorang  usahawaan muda yang berjaya membuka beberapa perniagaannya  sama ada di Sabah dan di Semenanjung dia (Kemellia) mempunyai perniagaan yang baik kerana menembusi pasaran.
  
Perniagaan yang ada di daerah Sandakan ini setahu saya ia mempunyai sebuah bengkel kejuteraan membaiki kereta yang terletak di batu 9 Jalan Labuk kini perniagaan bengkel ini telah diurus sendiri oleh anak buahnya.

Saya sendiri telah bertanya kenapa dia (Kemellia) tidak berminat dengan politik  salah satu sebab menurutnya kalau seseorang itu menceburi dalam gelanggang politik pergaulannya agak terbatas   hanya rakan-rakan seperjuangan dalam satu-satu parti saja kita boleh duduk semeja makan minum bersenda gurau, bersembang tetapi orang yang tidak sehaluan dengan kita tentunya  mereka menjauhi dari kita lebih baik jangan main politik.

Disebakan saya tidak menceburi  politik saya bertambah ramai kawan disekeliling tidak kira apa bangsa dan agama mereka adalah kawan-kawan baik saja dan saya senang berurusan kerana saya seorang peniaga.

Selain saya menjalakan perniagaan selain itu sebagai kerja sambilan untuk meluangkan waktu saya buat kerja-kerja kebajikan,sosial dan amal jariah  untuk membantu golongan anak-anak yatim anak-anak fakir miskin dan orang-orang tua yang tersisih daripada keluarga mereka.

Bilamana kita mempunyai rezeki yang lebih rezeki itu datangnya daripada Allah  maka kita kena banyakan sedekah kepada orang-orang yang memerlukan supaya Allah akan memberikan ganjaran dan pahala yang berlipat ganda kita tidak boleh tamak dengan harta dunia” itulah penjelas Kemellia.


Kemellia ini mempunyai ciri-ciri dan sifat-sifat seorang pemimpin aktivis masyarakat  yang jitu kerana suka menolong orang yang dalam keadaan susah  dia (Kemellia) mamberi bantuan kepada fakir miskin menggunakan wang sendirinya hasil dari perniagaannya  tidak mengharapkan bantuan dari mana-mana pihak dan memberi bantuan kepada golongan daif menurut kemampuan dan seadanya.

Sejajar dengan peranannya sebagai aktivis masyarkat maka semakin hari semakin dekat di hati masyarakat  lagi-lagi apabila gerak kerja mendapat liputan meluas di portal online (alam maya) seperti di The Sabah Insider.Net tambah menonjol namanya dipersada tanah air.









No comments:

Post a Comment