AWAS BERHATI-HATI MEMBELI SOTONG IKAN DI PASAR-PASAR UMUM DISIMBAH AIR MAYAT

OLEH: SHAIMON S JUMADI



SANDAKAN:- Kelihatan jelas para peniaga ikan/sotong di pasar-pasar umum sama ada di Pasar Ikan Sandakan, Kota Kinabalu. Tawau dan Lahad Datuk betul-betul mencabar kewibawaan pihak berkuasa khusus Jabatan Perikanan dan Jabatan Kesihatan kerana masih mengamalkan   menyibah/menyiram pada ikan-ikan dan sotong dengan menggunakan bahan pengawet mayat (air keras).

Ini semuanya disebabkan kelalaian dan kecuaian dan kurangnya tanggungjawab pihak-pihak yang berkenaan untuk membuat pemantauan atas kegiatan para penjual ikan berbuat demikian walaupun pihak kerajaan tahu kesan buruk dan akibatnya kalau  manusia makan ikan-ikan yang disimbah dengan air mayat.

Mungkin menunggu rakyat di Sabah ini termasuk para Menteri-Menteri mati kerana keracunan makanan baru jabatan-jabatan berkenaan akan mengambil tindakan drastic, belum ada orang mati keracunan makan ikan sotong selagi itu  Jabatan Perikanan dan Jabatan Kesihatan tidak  menghiraukan langsung.


Sebenarnya fenomena ini sudah lama berlaku di Sabah kita tidak tahu  perkara menyimbah ikan-ikan guna air mayat telah disedari oleh pihak berkuasa ataupun mereka membuta tuli atau mereka sudah menerima sogokkan yang agak lumayan daripada penjual ikan jadi mereka main tutup matanya.

Kesan buruknya kalau manusia makan ikan yang disimbah air mayat ia  mudah mendapat kancer mungkin inilah yang mahukan oleh pihak kerkuasa membunuh rakyat Sabah kerana tidak mahu mengambil  sebarang tindakan tegas kepada peniaga ikan yang terbabit.
 
Nanti kalau ada keluarga Menteri-Menteri Pegawa- Pegawai kerajaan mampus kerana keracunan makan ikan-ikan yang disimbah air mayat baru mereka  menggelabah baru menyesal seumur hidup kerana kehilangan orang-orang yang tersayang.


Kelmarin seorang penduduk Penampang adik dikatakan membeli sotong di pasar Donggongon sekali adiknya makan sotong telah keracunan muntah-muntah muka jadi biru pucat mujurlah cepat di bawa ke Hospital kalau tidak tentu mati.

No comments:

Post a Comment