KAUNSILOR MPS TIDAK BERANAN BANTU MASALAH RAKYAT KHUSUSNYA DI KAWASAN PERUMAHAN

SOROTAN DARI MEJA EDITOR
SHAIMON S JUMADI
Sabahinsider14.blogspot.com

 










DALAM tinjauan Biro Aduan Awam The Borneo Sabah Insider.net di beberapa kawasan perumahan dibawah selia pihak berkuasa tempatan (PBT) khususnya Majlis Penbandaran Sandakan (MPS)  seperti di Taman Mawar, Taman Anggerik dan Taman Sejati Ajuna kebanyakan saliran longkang mahupun parit tidak pernah diselenggarakan atau dibersihkan.


 
Contoh terdekat Taman Anggerik sudah enam tahun diduduki dakwa beberapa orang menduduk taman berkenaan selama mereka mendiami perumahan itu  tidak pernah kelihatan orang-orang MPS atau syarikat kontraktor yang dilantik MPS membersihkan longkang-longkang tersebut.

Mujur ada beberapa orang penduduk mencadangkan kepada pihak parti PAKATAN RAKYAT untuk menganjurkan gotong royong bagi membersihkan seluruh saliran longkang yang banyak ditimbuni oleh hakisan dan sampah sarap.


Kelmarin salah seorang penduduk Taman Sejati Ajuna bahagian Semi-detach menguhubungi Biro Aduan Awam The Bornoe Sabah Insider.Net  mendakwa di tempatnya juga bermasalah seperti di Taman Anggerik banyak saliran longkang/parit di kawasan perumahan itu tidak diselenggrakan.
  
Kegagalan pihak MPS untuk memainkan peranaannya bagi menjaga kebersihan alam sekitar ternyata membawa malapetaka kepada penduduk setempat kerana jika parit mahupun longkang yang didapati air bertankong adalah punca penyebab utama tempat pembiayak nyamuk eades.


Kita mahu tahu dimana kah letak tanggunjawab orang-orang yang telah dilantik sebagai Ahli Majlis atau Kaunsilor MPS semasa angkat sumpah bukan main lagi bersemangat beriya-iya setelah itu  tiada sudah peranan dan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh pihak MPS dalam melaksanakan satu-satu tugas yang diberikan.

Kaunsilor adalah diibaratkan mata dan telinga Majlis Perbandaran  Sandakan (MPS) sekiranya pihak Kaunsilor tidak berperanan seperti lagu tanpa irama maka pincanglah lagu itu macam juga kaunsilor-kaunsilor jika tidak berperanan untuk menjalankan kewajibannya  untuk menyalurkan segala maklumat  sudah tentu  yang kena hambatnya dan tempiasnya adalah  pihak MPS sendiri.


Sebagai Ahli Dwan Undangan Negeri (ADUN) yang melantik orabng-orangnya sebagai kaunsilor harus meneliti dari aspek latar belakang seseorang itu kalau mereka didapati tidak boleh menyumbangkan buah fikiran atau tenaga lebih baik  lucutkan saja dang anti orang-orang yang betul-betul berperanaan.


Saya bercakap jujur lihat macam Mustafah Mohd Hassan semasa menjadi kaunsilor di MPS dalam beberapa dekat jelas nampak  dia (Mustafah) banyak  buat kerja untuk membantu menaikan taraf ekonomi penduduk berapa banyak wujudnya pasar-pasar Tani Batu 32 Jalan Labuk Tamu Gum-Gum Tamu Pasar Muhibbah Rancangan Sungei Manila Pasar Malam Kim Fung dan Pasar Malam Down Town juga Pasar Malam dekat Pejabat Pos juga Pasar Taman Mesra  ini semuanya adalah atas usaha dan daya inisiatif Mustafah Mohd Hassan.


Walaupun dia (Mustafah) sekarang tidak menjadi kaunsilor namun jasa baktinya orang tetap kenangan sehingga keakhir  hayat.


Saya masih ingat lagi semasa kerajaan USNO, BERJAYA dan PBS mereka yang dilantik sebagai kaunsilor bukan calang-calang orangnya 70 peratus mereka adalah terdiri daripada doctor Jurutera , arkitik, akuantan, peguam da konsultan.



Tetapi setelah BN mengambil alih pemerintahan  bermula dari tahun 1994 sehingga sekarang orang yang bergelar Sontoloyo Gatel Pak Losohpun layak jadi kaunsilor cakap sebut  ikan jadi ikang gambar jadi gambalpun mereka layak jadi kaunsilor MPS  ternyata amat jauh berbeza sekali semasa pemerintah USNO,BERJAYA dan PBS.

No comments:

Post a Comment